"Dubbele" piek, zelfs na derivatisatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

"Dubbele" piek, zelfs na derivatisatie

Beste chemici,

Tijdens mijn onderzoek naar de scheiding van antioxidanten stuit ik op een probleem. Eén van de te onderzoeken verbindingen scheidt wel netjes van de anderen, alleen vertoont een "dubbele" piek. Ik noem het maar even grofweg in de vorm van een kamelenbult, waarbij de linker piek beduidend lager ligt dan de rechter.

Het gaat hier om de antioxidant TBHQ ( EN: tert-butylhydroquinone NL: tert-butylhydrochinon). Deze verbinding heeft twee actieve waterstofatomen (tweemaal een OH groep aan een benzeenring) dus ik heb eerst een derivatisatie uitgevoerd om deze plaatsen te deactiveren. Na derivatisatie met zowel MSTFA als BSTFA blijft de piek dezelfde vorm houden.

Ik vraag mij af of iemand hier een idee heeft wat ik nog meer hieraan kan doen?

Bij voorbaat dank,

Marloes

Berichten: 244

Re: "Dubbele" piek, zelfs na derivatisatie

http://www.chem.agilent.com/Library/primer...ic/59883294.pdf

Op pagina 5 staat een scheiding weergegeven van antioxidanten met alle condities erbij. Ik weet niet wat de condities zijn van je scheiding? Niet dat ik er heel veel van weet, maar wel wat. Dus vertel er even wat meer over, dan kun je beter geholpen worden.

Je hebt het over dubbele pieken...

Kan aan een aantal dingen liggen

1) Verkeerde sample solvent, te sterk (in ieder geval sterker dan je eluens), maar ik denk dat je dat zelf ook wel kan verzinnen, dus zal het niet zijn

2) Het kan komen doordat je stationaire fase 'onderbroken' is. Ik weet niet zo gauw hoe ik dit moet uitleggen, dus hierbij de link. Een slide-show van Agilent: http://www.chem.agilent.com/Library/slidep...bleshooting.pdf Hier staat het een en ander in, misschien dat je er wat aan hebt.

3) Eigenlijk een beetje vergelijkbaar met 2: een gedeelte verstopte frit.

Berichten: 184

Re: "Dubbele" piek, zelfs na derivatisatie

ik denk dat je wat moet stoeien met de pH van je eluens

Berichten: 13

Re: "Dubbele" piek, zelfs na derivatisatie

Ik moet er misschien bij vermelden (hoewel het onderwerptopic genoeg moet zeggen) dat het hier gaat om een gaschromatografische methode.

Ik gebruik op dit moment ethylacetaat als oplosmiddel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: "Dubbele" piek, zelfs na derivatisatie

heb je geprobeerd te meten met een andere colomn? Ik had eens een vervuiling in de eerste 30cm van de colomn die een (paar) extra pieken gaf.

ik weet niet hoever de pieken van elkaar af zitten maar als jouw piek aan de top er als een kamelenbult uitziet kan je ook nog te maken met isomeren of een geprotoneerde versie van jouw component
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 13

Re: "Dubbele" piek, zelfs na derivatisatie

De kolom is sowieso niet vervuild. Ten eerste is hij net nieuw, ondanks dat niet altijd verzekerd dat de kolom schoon is, maar alleen deze verbinding vertoont deze piekvorm. Protonatie zou misschien kunnen. Isomerie is uitgesloten.

Op het moment van schrijven loopt er een analyse van deze verbinding opgelost in methanol in plaats van ethylacetaat. Eens kijken of dit verschil maakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: "Dubbele" piek, zelfs na derivatisatie

De aanwezigheid van de tert-butylgroep zorgt ervoor dat de twee OH-groepen niet gelijkwaardig zijn.

Ik vraag me af of er maar één i.p.v. twee OH-groepen gederivatiseerd is. Dat zou verklaren waarom je twee pieken krijgt. Als de ene OH-groep derivatiseert krijg je een iets andere verbinding als dat de andere dat doet.

Verder wordt de derivatisering van de OH-groep die naast de butylgroep zit, wel erg gehinderd (sterische hindering) door die grote tert.-butylgroep. Dit zou een verklaring kunnen zijn waarom een van de twee pieken lager is dan de andere.

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: "Dubbele" piek, zelfs na derivatisatie

Marjanne schreef: De aanwezigheid van de tert-butylgroep zorgt ervoor dat de twee OH-groepen niet gelijkwaardig zijn.

Ik vraag me af of er maar één i.p.v. twee OH-groepen gederivatiseerd is. Dat zou verklaren waarom je twee pieken krijgt. Als de ene OH-groep derivatiseert krijg je een iets andere verbinding als dat de andere dat doet.

Verder wordt de derivatisering van de OH-groep die naast de butylgroep zit, wel erg gehinderd (sterische hindering) door die grote tert.-butylgroep. Dit zou een verklaring kunnen zijn waarom een van de twee pieken lager is dan de andere.
Over het algemeen zorgt derivatiseren toch wel voor een grote verschuiving in je chromatogram. Ik heb in het verleden ook wel eens t-butyl-gesubstitueerde phenols gederiviatiseerd, en ben nooit tegen het probleem aangelopen dat het niet gederivatiseerd wilde worden. Dus ik denk niet dat dat het probleem is.

btw.. met methanol als oplosmiddel moet je je spul al wel van tevoren gederivatiseerd hebben. (of je verbruikt wel erg veel (dure) mstfa)

--> Hoe zeker ben je dat het geen isomeren kunnen zijn? Evt bewezen met GC-MS?

Berichten: 13

Re: "Dubbele" piek, zelfs na derivatisatie

De opmerking van methanol als oplosmiddel was gebaseerd op het feit dat ethylacetaat misschien een andere uitwerking zou hebben op mijn component. Dit had niets te maken met derivatisatie. Daarnaast gebruik ik nu een overmaat BSTFA in plaats van MSTFA, maar nog steeds geen effect.

Verder onderzoek volgt. Tot nu toe, allen bedankt voor de hulp!

Reageer