Chemisch evenwicht

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Chemisch evenwicht

Beste,

ik had een aantal specifieke vragen over het chemisch evenwicht en de wet van Le Chatelier - Van 't Hoff.

Gegeven is volgende reactie:

CO2 + C <-> 2CO

Nu is gevraagd onder welke voorwaarden het evenwicht naar rechts zal verschuiven. Ik had al gevonden dat je hiervoor de concentratie CO zal moeten laten zakken of een concentratieverhoging van CO2 moet doorvoeren. Een andere mogelijkheid blijkt een drukverlaging te zijn.

Een drukverlaging betekent een volumeverhoging en dus zal het evenwicht verschuiven naar de zijde met het meeste aantal deeltjes. Maar hoe zie ik welke zijde het meeste aantal deeltjes heeft?

Nog een andere mogelijkheid is het verwarmen. Nu heb ik wel weet van een temperatuursverhoging van de omgeving: hierbij zal de reactie een temperatuursverlaging nastreven en zal de reactie naar links verschuiven maar hoe zit dit bij het opwarmen zelf?

Alvast dank! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chemisch evenwicht

Het is het aantal mol gas wat aan beide kanten staat dat boeit.

Berichten: 7

Re: Chemisch evenwicht

Dank voor de reactie.

Dat snap ik, maar in mijn opgave staat enkel de reactie gegeven en toch zou ik in staat moeten zijn om de evenwichtsverschuiving te bepalen. Is dit mogelijk?

Aan rechterzijde van de reactie staat nog - X kJ

Wat houdt dit precies in?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chemisch evenwicht

Dat er zoveel warmte bij vrijkomt. Het is een product van de reactie. Wat zou er gebeuren als je warmte toevoegt of wegneemt?

Dat kun je zien aan de reactievergelijking. 1 mol gas + 1 mol iets anders geeft 2 mol gas.

Reageer