Labvoeding maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Labvoeding maken

Hallo,

Graag wil ik van een pc voeding een labvoeding maken voor elektrolyse.

Zelf weet ik weinig van elektriciteit.

Ik heb wel gelezen welke kabels ik nodig heb maar op veel sites staan verschillende manieren.

Heb ik nog weerstanden nodig voor mijn voeding of kan ik rechtstreeks de uitvoer van de pc voeding in water stoppen?(+ en - pool)(sorry voor een domme opmerking?:P)

Alvast bedankt voor reacties


Berichten: 3.145

Re: Labvoeding maken

Als het gaat om electrolyse, dan ben ik het niet eens met Echtepino.

Met wat eenvoudige voorzieningen kun je van een PC-voeding een uitstekende voeding maken, geschikt voor electrolyse experimenten. Je kunt de zaak ook heel flexibel maken m.b.v. een paar weerstanden.

Ik heb een pagina geschreven over hoe je een PC-voeding kunt ombouwen en hoe je m.b.v. weerstanden een grote range van electrolysestromen kunt realiseren:

http://woelen.homescience.net/science/chem/misc/psu.html

Berichten: 11

Re: Labvoeding maken

woelen schreef: Als het gaat om electrolyse, dan ben ik het niet eens met Echtepino.

Met wat eenvoudige voorzieningen kun je van een PC-voeding een uitstekende voeding maken, geschikt voor electrolyse experimenten. Je kunt de zaak ook heel flexibel maken m.b.v. een paar weerstanden.

Ik heb een pagina geschreven over hoe je een PC-voeding kunt ombouwen en hoe je m.b.v. weerstanden een grote range van electrolysestromen kunt realiseren:

http://woelen.homescience.net/science/chem/misc/psu.html
Hallo Woelen,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb al met twee PC voedingen(300W) elektrolyse geprobeerd, na ongeveer 20 minuten elektrolyseren kwam er geen stroom meer uit de voeding maar de koeler liep wel door.

Ik krijg de voeding nu ook niet meer makkelijk aan.

Gr,

Stan

PS: die tutorial had ik al een paar weken geleden gelezen:)

Berichten: 11

Re: Labvoeding maken

Nog ff een vraagje:)

Hoe kan ik in een hoger tempo water ontleden, ik heb wel een redelijk groot oppervlak, 5.5v, 30A toch gaat het nog steeds traag, ik heb mijn elektroden gemaakt van opgerolde aluminiumfolie.

ff een voorbeeld van zo'n snelle elektrolyse zoals ik het ook graag zou hebben: http://www.youtube.com/watch?v=ghrWu5vrkUM even doorspoelen naar 2:35 hier begint het pas echt.

Berichten: 3.145

Re: Labvoeding maken

Als je met stromen van 30A of meer wilt werken, dan is een standaard PC voeding niet geschikt. Een voeding die 300 Watt kan leveren kan op de 5V vaak niet meer dan een ampere of 15, hooguit 20 leveren. Die 300 Watt is totaalvermogen, ook op 12 volt, 3,3 volt en soms op extra rails met 5V of 12V.

En je moet met electrolyse wel enig geduld hebben. Waarom dat ding niet een week aan laten staan? Zelf heb ik enkele honderden grammen KClO3 gemaakt uit KCl. Gewoon een paar dagen aan laten staan en rustig laten pruttelen bij 3...5 A. Op die manier gaat je voeding echt jaren mee en met dat soort stromen kun je ongeveer een halve kilo per week maken. Nog een voordeel is dat je electroden minder op hun kop krijgen. Per kilo gemaakte stof heb je veel minder slijtage aan je electroden. Laatste voordeel is de warmtehuishouding. Bij stromen van een paar ampere kun je je cel met de electrolysestroom op temperatuur houden, maar externe koeling is niet nodig.

Ik heb ook CsClO3 gemaakt, dat gaat wat gewicht betreft sneller dan het kaliumzout, omdat Cs zwaarder is.

Als het je te doen is om de waterstof, dan moet je als anode een inert materiaal gebruiken en geen aluminiumfolie. Aluminiumfolie aan de kathode zal nog wel kunnen, maar aan de anode krijg je of oplossen of passivatie. In het laatste geval ontstaat een dun oxidelaagje op de folie en wordt de geleiding steeds minder. Uiteindelijk houdt de stroom op.

Voor electrolyse van water kun je MMO-electroden gebruiken, of PbO2-coated electroden. Heel mooi is platina, maar wel erg duur. In oplossing moet je dan zwavelzuur nemen.

Een andere goede manier is koperstrips gebruiken als anode en kathode en dan een oplossing van NaOH gebruiken. Dit laatste is aardig corrosief (pas op vooral voor de ogen!!), maar het heeft als voordeel dat het zuurstof ontwikkelt aan de koper anode zonder dat deze snel oplost of verweert. Je krijgt dus geen giftige gassen.

Als je snel waterstof wilt maken met vele milliliters per seconde, dan zul je iets anders dan een PC-voeding moeten toepassen. Reken op ruim 0,1 ml waterstof per seconde per ampere stroom bij kamertemperatuur.

Berichten: 11

Re: Labvoeding maken

woelen schreef: Als je met stromen van 30A of meer wilt werken, dan is een standaard PC voeding niet geschikt. Een voeding die 300 Watt kan leveren kan op de 5V vaak niet meer dan een ampere of 15, hooguit 20 leveren. Die 300 Watt is totaalvermogen, ook op 12 volt, 3,3 volt en soms op extra rails met 5V of 12V.

En je moet met electrolyse wel enig geduld hebben. Waarom dat ding niet een week aan laten staan? Zelf heb ik enkele honderden grammen KClO3 gemaakt uit KCl. Gewoon een paar dagen aan laten staan en rustig laten pruttelen bij 3...5 A. Op die manier gaat je voeding echt jaren mee en met dat soort stromen kun je ongeveer een halve kilo per week maken. Nog een voordeel is dat je electroden minder op hun kop krijgen. Per kilo gemaakte stof heb je veel minder slijtage aan je electroden. Laatste voordeel is de warmtehuishouding. Bij stromen van een paar ampere kun je je cel met de electrolysestroom op temperatuur houden, maar externe koeling is niet nodig.

Ik heb ook CsClO3 gemaakt, dat gaat wat gewicht betreft sneller dan het kaliumzout, omdat Cs zwaarder is.

Als het je te doen is om de waterstof, dan moet je als anode een inert materiaal gebruiken en geen aluminiumfolie. Aluminiumfolie aan de kathode zal nog wel kunnen, maar aan de anode krijg je of oplossen of passivatie. In het laatste geval ontstaat een dun oxidelaagje op de folie en wordt de geleiding steeds minder. Uiteindelijk houdt de stroom op.

Voor electrolyse van water kun je MMO-electroden gebruiken, of PbO2-coated electroden. Heel mooi is platina, maar wel erg duur. In oplossing moet je dan zwavelzuur nemen.

Een andere goede manier is koperstrips gebruiken als anode en kathode en dan een oplossing van NaOH gebruiken. Dit laatste is aardig corrosief (pas op vooral voor de ogen!!), maar het heeft als voordeel dat het zuurstof ontwikkelt aan de koper anode zonder dat deze snel oplost of verweert. Je krijgt dus geen giftige gassen.

Als je snel waterstof wilt maken met vele milliliters per seconde, dan zul je iets anders dan een PC-voeding moeten toepassen. Reken op ruim 0,1 ml waterstof per seconde per ampere stroom bij kamertemperatuur.
Hallo,

Bedankt voor je reactie.

Op de voeding staat dat die bij 5.5V 30A levert, bij 12V 22A enz.

Voor mij is het ook geen probleem om het zolang aan te laten staan maar helaas valt de voeding binnen 15 min uit, maar toch vraag ik me af waarom het bij dat filmpje velen malen sneller gaat dan bij mij, heeft hij een betere constructie of groter amperage, enig idee?:)

Berichten: 11

Re: Labvoeding maken

woelen schreef: Als je met stromen van 30A of meer wilt werken, dan is een standaard PC voeding niet geschikt. Een voeding die 300 Watt kan leveren kan op de 5V vaak niet meer dan een ampere of 15, hooguit 20 leveren. Die 300 Watt is totaalvermogen, ook op 12 volt, 3,3 volt en soms op extra rails met 5V of 12V.

En je moet met electrolyse wel enig geduld hebben. Waarom dat ding niet een week aan laten staan? Zelf heb ik enkele honderden grammen KClO3 gemaakt uit KCl. Gewoon een paar dagen aan laten staan en rustig laten pruttelen bij 3...5 A. Op die manier gaat je voeding echt jaren mee en met dat soort stromen kun je ongeveer een halve kilo per week maken. Nog een voordeel is dat je electroden minder op hun kop krijgen. Per kilo gemaakte stof heb je veel minder slijtage aan je electroden. Laatste voordeel is de warmtehuishouding. Bij stromen van een paar ampere kun je je cel met de electrolysestroom op temperatuur houden, maar externe koeling is niet nodig.

Ik heb ook CsClO3 gemaakt, dat gaat wat gewicht betreft sneller dan het kaliumzout, omdat Cs zwaarder is.

Als het je te doen is om de waterstof, dan moet je als anode een inert materiaal gebruiken en geen aluminiumfolie. Aluminiumfolie aan de kathode zal nog wel kunnen, maar aan de anode krijg je of oplossen of passivatie. In het laatste geval ontstaat een dun oxidelaagje op de folie en wordt de geleiding steeds minder. Uiteindelijk houdt de stroom op.

Voor electrolyse van water kun je MMO-electroden gebruiken, of PbO2-coated electroden. Heel mooi is platina, maar wel erg duur. In oplossing moet je dan zwavelzuur nemen.

Een andere goede manier is koperstrips gebruiken als anode en kathode en dan een oplossing van NaOH gebruiken. Dit laatste is aardig corrosief (pas op vooral voor de ogen!!), maar het heeft als voordeel dat het zuurstof ontwikkelt aan de koper anode zonder dat deze snel oplost of verweert. Je krijgt dus geen giftige gassen.

Als je snel waterstof wilt maken met vele milliliters per seconde, dan zul je iets anders dan een PC-voeding moeten toepassen. Reken op ruim 0,1 ml waterstof per seconde per ampere stroom bij kamertemperatuur.
Zojuist heb ik even elektrolyse getest met gewoon 2 koperen kabeltjes en ik zie dat de voeding nog steeds werkt:) dus het lag idd aan de elektroden.

Maar wat zijn MMO-elektroden?

En krijg je met koper niet snel een redox reactie?

Reageer