Kleine reactievergelijkingen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Kleine reactievergelijkingen

Ik heb hier reactie vergelijkingen maar snap er niks van ik denk dat me docent het niet echt redelijk goed uitlegt of ik het gewoon niet begrijp.

hier heb ik er 1

..Zn + ...O2 --> ..ZnO

hoe tel ik dat dan op

sorry van me lage chemie niveau ..

Gr jelle

Berichten: 29

Re: Kleine reactievergelijkingen

Balanceer nu de reactievergelijking zodat voor de pijl zich evenveel atomen van dezelfde soort bevinden als na de pijl.

Een simpel voorbeeldje:

KOH + MgCl2 => KCl + Mg(OH)2

links:

1x K

1x O

1x Mg

2x Cl

rechts

1x K

1x Cl

1x Mg

2x O

2x H

Nu is het wat zoeken om ervoor te zorgen dat links evenveel atomen zijn dan rechts. We passen de reactievergelijking als volgt aan:

2 KOH + MgCl2 => 2 KCl + Mg(OH)2

Dit levert:

links

2x K

2x O

2x H

1x Mg

2x Cl

rechts

2x K

2x Cl

1x Mg

2x O

2x H

Bijgevolg is de reactievergelijking uitgebalanceerd. Pas dit nu even toe, uitgaande van jou reactievergelijking.

Merk op:

- Je mag enkel de voortallen in een reactievergelijking aanpassen!

- Eenvoudige reactievergelijkingen zoals jou opgave zijn op het zicht balanceerbaar, echter, ingewikkelde vergelijkingen (zoals bvb het balanceren van sommige redoxreactie) zijn niet direct op het zicht uit te balanceren. Hierbij kan je dan bvb gebruik maken van matrices om dergelijke vergelijkingen op te lossen.

Berichten: 4

Re: Kleine reactievergelijkingen

ik snap wat je bedoelt heel erg bedankt maar ik moet op die puntjes en getal invoeren hoe doe ik dat ik snap wel dat

De wet van lavoise zelfde massa erin als eruit moet komen alleen die getallen maken me juist in de war ...

Berichten: 29

Re: Kleine reactievergelijkingen

Als je de reactievergelijking bekijkt zie je dat je over evenveel zinkatomen beschikt voor als naar de pijl. De zuurstofatomen kloppen echter niet ( na de pijl dubbel zoveel als voor de pijl). Je kunt dit aldus uitbalanceren door na de pijl te vermenigvuldigen met 2. Je bekomt dus 2 ZnO.

Hierdoor heb je het aantal zuurstofatomen kloppend gemaakt. Het aantal zink atomen verschilt nu echter terug. Dit los je op door het aantal zinkatomen te vermenigvuldigen met 2.

Reactievergelijkingen:

Zn + O2 => 2 ZnO stap 1 ( zuurstof in evenwicht gebracht, zink echter niet)

2 Zn + O2 => 2 ZnO stap 2 (zowel zink als zuurstof in evenwicht gebracht)

Berichten: 4

Re: Kleine reactievergelijkingen

dus je moet van allebei dezelfde hoeveelheid erbij doen ? :)

Berichten: 4

Re: Kleine reactievergelijkingen

maar die O en dan klein 2tje eronder die hoort er gewoon bij toch ? dat is niks van hoeveelheid ?

Berichten: 2

Re: Kleine reactievergelijkingen

Het kleine 2tje in O2 betekend dat er 2 zuurstoffen aanwezig zijn

Bijv

H2O = 2 waterstoffen(H) en 1 zuurstof(O)

CO2 = 1 koolstof© en 2 zuurstoffen(O)

Reageer