Chemisch afval

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 244

Chemisch afval

Op een laboratorium heb je altijd te maken met chemisch afval. Organisch en waterig. In principe is het organische gedeelte hartstikke duidelijk. Het deel waterig wat zware metalen bevat ook. Maar dan...

De verwerking van sterke zuren en basen. Ik zou zeggen: alle oplossingen met een concentratie kleiner dan 2M gewoon door de gootsteen, met veel water er achteraan. Alles van 2M of hoger wel in de afvalvaten.

Meningen?

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: Chemisch afval

Gootsteenontstopper bestaat uit geconcentreerde NaOH of zwavelzuur. Die oplossingen gieten we -u raadt het al- door de gootsteen. Afbeelding

Berichten: 244

Re: Chemisch afval

Daar zit wel wat in :D .

Ik vraag mij dan af: waarom zijn er vaten voor sterke zuren en basen? Is dat dan alleen voor oplossingen gecontamineerd met zware metalen?

Berichten: 244

Re: Chemisch afval

Ik kan me trouwens herinneren: als je water bij zuur doet (dus geconcentreerd zuur) dan is het spelen met vuur... Is het dan wel verstandig om geconcentreerde zuren door een gootsteen te spoelen?

Re: Chemisch afval

Ik kan me trouwens herinneren: als je water bij zuur doet (dus geconcentreerd zuur) dan is het spelen met vuur... Is het dan wel verstandig om geconcentreerde zuren door een gootsteen te spoelen?
Nee niet verstandig, maar zuur bij water en dan door de gootsteen geen probleem. :P

Berichten: 244

Re: Chemisch afval

Dus dan zou eigenlijk die gedachte van mij, lager dan 2M door de gootsteen, prima zijn?

Berichten: 244

Re: Chemisch afval

En alles wat erboven zit, doorverdunnen en door de gootsteen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Chemisch afval

Ik zal niet alleen kijken naar de concentratie maar ook wat je wilt afvoeren. 2l 1Mol lood nitraat zal ik niet zo snel willen doorspoelen.

Daarnaast is het wel dat men erg ver gaat in het afvoeren van (chemisch)afval. Dat komt o.a. doordat regeltjes worden opgesteld door ambtenaren die niet bepaald gehinderd worden door enige kennis.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3.145

Re: Chemisch afval

Zolang het anorganisch materiaal is uit de rechter/boven kant van het periodiek systeem (F, Cl, Br, I, O, S, N, P, C, Si, B ) of alkali of Mg, Ca, Sr, Al kan het door de gootsteen. Grensgevallen zijn Ti, Zr, Fe, Cr(driewaardig), Mn, Zn, Nb, Ta, Sn. In kleine hoeveelheden kan dat ook wel door de gootsteen. De andere elementen zijn chemisch afval. Organisch materiaal is meestal ook chemisch afval, al zijn er wel uitzonderingen (o.a. azijnzuur/acetaat, citroenzuur/citraat, andere verschillende 'fruit'zuren, ethanol, suikers).

Reageer