wat nodig voor HPLC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 40

wat nodig voor HPLC

Ik wil op de middellange termijn een HPLC apparaat verkrijgen. Nu is de grap dat ik alleen als gebruiker enige ervaring hiermee heb. Om het plaatje compleet te krijgen, men heeft nodig:

een pomp

een detector

kolommen

autosamplers etc. zijn optioneel

Klopt dit of mis ik onderdelen?

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: wat nodig voor HPLC

Je hebt ook nodig: diverse gassen met goedgekeurde aansluitingen. Meestal een computer met interfacekaart en heel dure software, allerlei klein spul om aan te sluiten, een installateur die het aansluit en onderhoud pleegt..

Kortom, alles werkend hebbende ben je mogelijk meer dan 10.000 Euro kwijt.

Alleen een onderhoudscontract kost al een vermogen.

Berichten: 677

Re: wat nodig voor HPLC

Als absoluut minimum heb je nodig:

- een isocratische pomp

- een manuele injector

- een kolom

- een UV detector

- een pc met software

reken op ca. 15000 Eur (ex BTW)

Om een idee te geven: een isocratische pomp kost ca. € 4000 (ex BTW), een kolom: vanaf ca. € 100 tot ca. € 600 (ex BTW)

Misschien kan je sommige dingen tweedehands of als demo kopen.

Contacteer in elk geval meerdere leveranciers. De software die je nodig hebt kan je gratis vinden op internet, maar je hebt dan een analoog naar digitaal convertor nodig. Bij de datasoftware die je leverancier aanbiedt, is dat natuurlijk inbegrepen.

Berichten: 40

Re: wat nodig voor HPLC

Labstuff schreef: Meestal een computer met interfacekaart en heel dure software, allerlei klein spul om aan te sluiten, een installateur die het aansluit en onderhoud pleegt..

Kortom, alles werkend hebbende ben je mogelijk meer dan 10.000 Euro kwijt.

Alleen een onderhoudscontract kost al een vermogen.
Is een PC met HPLC software essentieel en is zelfonderhoud niet mogelijk? Ik ging uit van een detector die een signaal afgeeft hetgeen te loggen valt met standaardsoftware.

denk http://life-chemistry.blogspot.com/2008/04...w-reliable.html

Berichten: 40

Re: wat nodig voor HPLC

Jooken schreef: Als absoluut minimum heb je nodig:

- een isocratische pomp

- een manuele injector

- een kolom

- een UV detector

- een pc met software

reken op ca. 15000 Eur (ex BTW)

Om een idee te geven: een isocratische pomp kost ca. € 4000 (ex BTW), een kolom: vanaf ca. € 100 tot ca. € 600 (ex BTW)

Misschien kan je sommige dingen tweedehands of als demo kopen.

Contacteer in elk geval meerdere leveranciers. De software die je nodig hebt kan je gratis vinden op internet, maar je hebt dan een analoog naar digitaal convertor nodig. Bij de datasoftware die je leverancier aanbiedt, is dat natuurlijk inbegrepen.
Een isocratische pomp is de low-end pomp, is het niet? Ik heb wel tweedehands HPLC pompen gezien.

Aan wat voor systeem moet ik denken met de manuele injector?

Wat jij verder zegt sluit precies aan met mijn verwachtingen: zeer duur als je nu naar de handel stapt en een direct werkend systeem verwacht maar mijn intentie is meer in elkaar scharrelen van een apparaat. Ik wil er niet meer dan een paar duizend aan kwijt zijn.

Berichten: 677

Re: wat nodig voor HPLC

Aan wat voor systeem moet ik denken met de manuele injector?
Bij een manuele injector moet je na elke injectie manueel de kraan van de "load" stand naar de "inject" stand draaien. Bij een auto-injector zet je enkele tientallen monsters in de injector klaar, en die worden dan één na één automatisch geïnjecteerd.
Ik wil er niet meer dan een paar duizend aan kwijt
Kijk dan vooral naar losse, tweedehands onderdelen zie bvb de site van labmakelaar.com (dat geeft je al een idee van prijzen). Een verzameling losse onderdelen is vaak goedkoper dan een compleet systeem, maar moelijker te assembleren en te onderhouden.

Berichten: 142

Re: wat nodig voor HPLC

Als je een werkend systeem bijeenscharrelt zou je misschien ook naar een ouderwetse papierrecorder kunnen zoeken. Dan heb je geen computer nodig maar blijf je wel na iedere analyse handmatig piekhoogte/oppervlakte bepalen (en je blijft met ontzettend veel papierrollen zitten) ;-)

Maar ff serieus:

Nu spreek ik uit ervaring dat een bijeengescharreld systeem erg onderhoudsgevoelig is en de meeste leveranciers geen service meer verlenen op 'verjaarde' apparatuur. Als je zelf niet handig bent met pompen (er kan eens een piston breken, die vervangen moet worden en dan moet zo'n piston nog verkrijgbaar zijn) of detectoren (de optiek moet wel eens schoongemaakt worden en daarna weer precies worden uitgelijnd) zou ik er niet aan beginnen en zeker niet als er geen goede onderhoudsmanuals bijzitten.

Reageer