vraag ivm scheiding azeotroop mengsel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 232

vraag ivm scheiding azeotroop mengsel

Hi

Ik heb een vraag ivm de drukgedreven destillatie van een azeotroop mengsel.

Hetvolgende staat beschreven op wikipedia:
Vaak is de azeotroop gevoelig voor druk, dat wil zeggen de positie is niet constant bij veranderende druk. Het is dan mogelijk door twee kolommen met verschillende druk het mengsel toch te scheiden.

De drukafhankelijkheid hangt samen met het feit dat het kookpunt van een vloeistof gelijk is aan het punt waarin de dampdruk van de vloeistof gelijk is aan de luchtdruk op de vloeistof. Voor een azeotroop betekent dit dat de gezamenlijke dampdruk gelijk moet zijn aan de druk op de vloeistof. Bij een hogere luchtdruk is een hogere temperatuur nodig om de dampdruk te leveren die gelijk is aan die hogere luchtdruk. Omdat het niet vaak voorkomt dat de dampdruk van twee vloeistoffen op gelijke wijze met de temperatuur wijzigt, zal de kooktemperatuur bij een andere druk doorgaans ook een andere samenstelling geven van de vloeistof en damp.
Ik begrijp idd dat het kookpunt van een stof beïnvloed wordt door de luchtdruk. Zou er iemand mij kunnen uitleggen hoe door het veranderen van druk, een respectievelijk minimale en maximale azeotroop toch gescheiden kunnen worden?

Berichten: 12

Re: vraag ivm scheiding azeotroop mengsel

Ik moest zelf ook even zoeken, maar dat kan d.m.v. een techniek genaamd "pressure-swing-distillation".

Hierbij doe je het volgende:

1. Eerst voer je een normale destillatie uit totdat je destillaat de azeotroop bereikt heeft.

2. Vervolgens voer je de druk op waardoor de azeotroop van je mengsel op een ander punt komt te liggen.

3. Dan ga je verder met destilleren bij deze druk tot je ook deze azeotroop hebt bereikt.

4. Vervolgens verlaag je de druk weer waarbij je nu aan de andere kant van je oorspronkelijke azeotroop bent uitgekomen zodat je verder kunt destilleren tot de samenstelling die je wilt.

Afbeelding

Berichten: 232

Re: vraag ivm scheiding azeotroop mengsel

Bedankt voor het opzoekingswerk!

Reageer