Lewis HClO3

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 92

Lewis HClO3

Hallo,

ik vroeg me af of dit de juiste lewisstructuur is van HClO3:

O

|

| Cl -- O -- H (2 O's boven & onder op Cl gebonden met enkele binding en naast Cl een vrij elektronenpaar: kreeg het niet correct gezet)

|

O

met dan als molecuultype AX3E1

(X = aantal bindingen rond het centrale atoom en E aantal vrije elektronenparen)

Het sterisch getal zou dus 4 zijn en daardoor een sp3 hybridisatie.

Klopt dit?

Alvast bedankt! ;)

Berichten: 244

Re: Lewis HClO3

Cl met drie bindingen plus een vrij elektronenpaar. Dat maakt een sp3 hybridisatie inderdaad.

Sterisch getal (ik heb het net even opgezocht wat het is :P ) is inderdaad 4: 3 orbitalen voor de bindingen en 1 voor het vrije elektronenpaar.

Klopt helemaal!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Lewis HClO3

nouja, sp3... Laten we het houden op een tetraëder? De Cl-O bindingen zullen toch eerder dubbel dan enkel zijn. En dan krijg je het verhaal van expanded valence shells, etc..

Maar ik weet natuurlijk niet wat jij van theorie gezien hebt, dus om het kort te houden: een tetraëder zal het wel zijn.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 244

Re: Lewis HClO3

Inderdaad, een tetraëder. En je hebt gelijk, het zijn geen 8 elektronen bij de Cl, het zijn er 10 (inderdaad 2 dubbele bindingen)... Dus dan is de hybridisatie inderdaad anders.

Elektronenconfiguratie chlooratoom (alleen valentieschil): 3s23p5.

Als de chloor 5 bindingen aangaat, krijg je volgens mij, aan de hand van die expanded valence shell theorie: sp3d hydridisatie. Dan is het wel mogelijk.

Het sterisch getal is dan in dit geval ook 5, geen 4.

Toch?

Weer wat geleerd. Bedankt :D !

Reageer