methode spectro

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 19

methode spectro

Beste forumleden ik heb de volgende vraag,

Voor mijn aquarium/vijver wil ik onderandere de volgende analyses uitvoeren:

-Ijzer

-chloride

-nitriet

-nitraat

Ik zit zelf te denken om een spectrofotometer aan te schaffen.

Heeft iemand een methode voor spectrofotometrische bepalingen voor chloor en nitraat te analyseren?

Of zou je een ander analyse apparaat aanschaffen?

Alvast bedankt!

Berichten: 63

Re: methode spectro

Waarom zou een spectrofotemer willen aanschaffen? Deze zijn vrij prijzig namelijk.

Waar je naar op zoek bent is waarschijnlijk een fotometer checker.

Tik eens in google "fotometer checker voor vijverwater"

denk dat je dan een heel eind komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: methode spectro

In de handel bestaan er ook teststrookjes of semiquant. testmethodes die je kan gebruiken voor degerlijke controles. ik denk maar aan 'aquamerck, aquaquant,.... en misschien zijn er nog andere controlesystemen in de handel die misschien bruikbaar zijn, en inderdaad stukken goedkoper dan een fotometer.

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: methode spectro

Nee ik bedoel echt een spectrofotometer, via het bedrijf waar ik werk kan ik een oud model overnemen.

Natuurlijk ben ik bekend met strips enz, maar dat is voor mij niet nauwkeurig genoeg. Ik heb zelf kooikarpers en wil exacte gegevens hebben.

Berichten: 36

Re: methode spectro

Tov wat wilt ge dan meten? En hoe gaat ge dan uw waarde kennen als ge een kleur hebt?

Wij hebben zelf een zeewateraquarium waar het ook belangrijk is voor meer exactere waarden te kennen. Wij hebben een koffertje gekocht met allemaal chemische testen (geen strips maar echt chemische testen om dan op basis van de kleur een vrij nauwkeurige waarde te krijgen)

Het gaat dan wel om testen van 30-40 euro per stuk, maar nog altijd goedkoper dan een spectrometer. Of misschien een basis om beiden te combineren?

Berichten: 63

Re: methode spectro

Hoe nauwkeurig wil je de bepaling hebben?

Is het zinnig om het verschil aan te kunnen tonen tussen (verzonnen getallen)

10,01 en 10,03, of tussen 10 en 12 .
Tov wat wilt ge dan meten? En hoe gaat ge dan uw waarde kennen als ge een kleur hebt?

Wij hebben zelf een zeewateraquarium waar het ook belangrijk is voor meer exactere waarden te kennen. Wij hebben een koffertje gekocht met allemaal chemische testen (geen strips maar echt chemische testen om dan op basis van de kleur een vrij nauwkeurige waarde te krijgen)

Het gaat dan wel om testen van 30-40 euro per stuk, maar nog altijd goedkoper dan een spectrometer. Of misschien een basis om beiden te combineren?
Wat bedoel je hier precies mee? De term (spectro)fotometrie slaat namelijk op kleurverandering. Of het meten van kleurverschillen.

Reageer