hplc

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 80

hplc

Ik vraag me af wat er onder de elutievolume wordt verstaan bij zowel de HPLC als de GC ?

Berichten: 12

Re: hplc

Het elutievolume is simpelweg het volume eluens dat door de kolom is gelopen op dat moment.

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: hplc

...wat met een constant debiet dan ook kan vervangen worden door de (veel) meer gebruikte elutietijd.
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Berichten: 80

Re: hplc

Maar moet deze dan iedere keer worden ingesteld bij een uit te voeren experiment?

En zo ja wat adviseren jullie mij voor de hoeveelheid van de elutievolume?

Berichten: 12

Re: hplc

De componenten in je monster binden zich elk met een bepaalde affiniteit aan je kolom, afhankelijk van de soort stof/kolom/oplossmiddel etc.

Bij een zelfde debiet komen verschillende stoffen daardoor op andere momenten van je kolom af.

Om nou van de ene kant een goede scheiding te krijgen maar van de andere kant geen 3 dagen durende HPLC meting te doen is het daarom gewoonlijk om voor ieder monster het optimale debiet te zoeken. Bij HPLC is dit gewoonlijk in de orde grootte van 0-1 ml/min maar dit is sterk afhankelijk van je kolom en monster.

Het beste kun je deze eerst na vragen of op zoeken in de gebruikshandleiding want bij een te hoge flowrate kun je je kolom beschadigen!

Verder is het gewoon een kwestie van laag beginnen en dan opvoeren totdat de pieken te dicht op elkaar komen te liggen.

Reageer