[scheikunde] Berekening bij titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Berekening bij titratie

Voor school moet ik de concentratie glucose in Red Bull bepalen, maar ik loop vast bij de berekening.

Hier het werkplan:

http://i42.tinypic.com/3535ftl.jpg

http://i43.tinypic.com/25tvqk1.jpg

http://i41.tinypic.com/v31slg.jpg

http://i41.tinypic.com/502jx5.jpg

Zoals ik al zei loop ik vast bij de berekening. Dit zijn de reactievergelijkingen die ik heb opgesteld:

1. C₆H₁₂O₆ + 2 Cu2⁺ + 5 OH⁻ --> C₆H₁₁O₇ + Cu₂O + 3H₂O

2. 2 Cu2⁺ + 4 I⁻ --> 2 CuI + I₂

3. I₂ + 2 S₂O₃2⁻ --> 2 I⁻ + S₄O₆2

De eerste reactie vindt plaats als er een overmaat koperionen wordt toegevoegd. Het aantal toegevoegde koperionen is bekend, dus als men weet hoeveel koperionen er niet met glucose zijn gereageerd weet men ook hoeveel er wél zijn gereageerd en kan men aan de hand van de molverhoudingen het aantal mol glucose bepalen. Om het aantal koperionen wat na reactie 1 nog aanwezig is te bepalen, wordt een overmaat joodionen toegevoegd. Het aantal koperionen wat is gereageerd is te bepalen wanneer men weet hoeveel joodmoleculen er zijn ontstaan. Het aantal joodmoleculen is te bepalen door te titreren met natriumthiosulfaat. Het aantal mol jood is dan de helft van het aantal mol natriumthiosulfaat.

Nu lijkt het erop dat ik het gewoon begrijp, maar dat is dus niet zo. Wat ik namelijk niet snap is waarom er na de eerste keer titreren wordt gefiltreerd en daarna nog eens wordt getitreerd. Na het filtreren zijn sowieso alle joodmoleculen eruit en wat valt er dan nog te titreren?

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Berekening bij titratie

Klopt dit?

C₆H₁₂O₆ reageert met een overmaat Cu2⁺. Door de hoeveelheid na reactie 1 aanwezige Cu2⁺ te bepalen is de hoeveelheid gereageerde Cu2⁺ te berekenen. Met de molverhouding tussen Cu2⁺ en C₆H₁₂O₆ is dan de concentratie C₆H₁₂O₆ in Red Bull uit te rekenen. Om de hoeveelheid na reactie 1 aanwezige Cu2⁺ te bepalen wordt er een overmaat I⁻ toegevoegd. Door de hoeveelheid na reactie 2 aanwezige I₂ te bepalen is met de molverhouding tussen Cu[sub]2[sub]⁺ en I₂ de hoeveelheid gereageerde Cu[sub]2[sub]⁺ te berekenen. Door te titreren met natriumthiosulfaatoplossing is de hoeveelheid na reactie 2 aanwezige I₂ te bepalen met de molverhouding tussen I₂ en S₂O₃[sub]2[sub]⁻.

Er is in totaal gemiddeld 25,31 ml natriumthiosulfaatoplossing toegevoegd. De molariteit is 0,1000M dus 25,31 ml bevat 0,002531 mol natriumthiosulfaat. De molverhouding tussen jood en natriumthiosulfaat is 1:2 dus er is 0,001266 mol jood aanwezig. De molverhouding tussen jood en koperionen is 1:2, dus er is 0,002531 mol koperionen aanwezig na de eerste reactie. In totaal is er 10 ml 0,280M KI-oplossing toegevoegd, wat neerkomt op 0,00280 mol koperionen. Er is dan 0,000269 mol koperionen aanwezig bij de reactie met glucose. De molverhouding tussen glucose en koperionen is 1:2 dus er is 0,0001345 mol glucose aanwezig. Er is 2 ml Red Bull toegevoegd, dus 2 ml Red Bull bevat 0,0001345 mol glucose. De concentratie glucose in Red Bull is dan 0,06725 mol per liter ofwel 0,06725M.



Dan heb ik in ieder geval de berekening maar begrijp ik nog steeds niet waar die filtratie nou goed voor is.

Berichten: 248

Re: [scheikunde] Berekening bij titratie

I2 is een gas dus dit zal uit je oplossing ontsnappen.

Volgens mij is CuI slecht oplosbaar dus dit zal neerslaan, je filtreert deze neerslag dus gewoon af.

Dan heb je enkele nog I--ionen over. Je hebt deze namelijk in overmaat toegevoegt. Door de titratie kan je weten hoeveel I--ionen er nog over zijn en dus niet gereageerd hebben met Cu2+. Als je weet hoeveel I- je hebt toegevoegd, kan je daaruit dus berekenen hoeveel er wel met Cu2+ gereageerd heeft.

Via de stoichimetrische coefficienten kan je dan het suikergehalte bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] Berekening bij titratie

I2 is een gas dus dit zal uit je oplossing ontsnappen.
Euh?

Dijood is een vaste stof, die opgelost blijft.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 244

Re: [scheikunde] Berekening bij titratie

Klopt helemaal, jood (I2) blijft gewoon in de oplossing. Dat is ook het principe van deze proef.

Eerst de glucose helemaal laten wegreageren met bekende overmaat Cu2+ ionen. De resterende koperionen zullen reageren met de jodide onder vorming van koperjodide, slecht oplosbaar dus zal neerslaan, en I2.

De I2 kun je gewoon laten wegreageren met een gestelde thiosulfaat, waarbij de kleuromslag van (volgens mij) donkerbruin naar eerst lichtgeel. Hieraan zetmeel (indicator) toevoegen, waardoor de oplossing een donkere (Blauw?) kleur krijgt en vervolgens doortitreren tot kleurloos. Dan weet je aan de hand van je gestelde thiosulfaat hoeveel jood er is weggereageerd. Je weet hoeveel je bekende overmaat is, dus kun je zo uitrekenen hoeveel glucose je had.

Reageer