Roodbloedloogzout en fenoltaleïen op ijzer

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Roodbloedloogzout en fenoltale

Beste forumleden,

Ik ben een heel nieuw lid van deze fantastische site geworden en ook met een hele goede reden. Ik kan hier zo veel hulp vinden voor mede scholieren, maar nu heb ik een proef die ik zelfs op dit forum nog niet helemaal kan vinden.

Het experiment bestaat uit het volgende:

Neem een opgepoetst stuk ijzer, (rechthoek vorm ongeveer 5 bij 2)

Doe aan de ene kant een druppel fenolftaleïen.

Doe aan de andere kant een druppel roodbloedloogzoutoplossing (onbekende molariteit helaas)

De resultaten zijn als volgt

Tijdstip reactie: ...................voor..............tijdens.......................na

Fenolftaleïen................ kleurloos helder .........................knal roze helder

RBL zout.........................geel helder.........groen................donker (groen)

De vraag is dat je de resultaten moet verklaren, wat me niet lukt.

Ik weet dat fenolftaleïen een indicator is voor een base en RBL zout een complex vormt met ijzerionen (als ik het zo goed verwoord).

Echter, aangezien ijzer geen base is en niet in oplossing zit (geen ionen) kan ik het niet plaatsen.

Wie kan me de resultaten uitleggen?

P.S

commentaar op de manier van posten is gewenst (eerste keer namelijk)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Roodbloedloogzout en fenoltale

Posten gaat prima hoor :)

Ik kende het probleem zelf niet zo, dus heb even wat moeten opzoeken, en daarbij vroeg ik me af of je zeker weet dat je rood bloedloogzout hebt en niet geel bloedloogzout??
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Roodbloedloogzout en fenoltale

Zeker weten dat ijzer geen base is? Je hebt het zelf over complexen. Wat als je ijzer complexeert met water?

Berichten: 3

Re: Roodbloedloogzout en fenoltale

Ik zou zweren dat ik roodbloedloogzout oplossing had.

Ik kan me natuurlijk altijd vergissen. Mijn practicumbegeleider doet dat (helaas) nooit en zal dus echt roodbloedloogzout oplossing hebben klaargelegd.

Het ijzer als base verhaal wil nog niet echt binnenkomen...

Ik heb dit gevonden op een wetenschapsforum:

zuur Fe3+ gedraagd zich als een lewis zuur

(wel een zwak zuur (Ka = 6,3e-3))


Geldt dan andersom dat ijzeratomen zich gedragen als base?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Roodbloedloogzout en fenoltale

Geel bloedloogzout is m.i. toch logischer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaliumhexacya...29#Verbindingen

Op die pagina trouwens (denk ik) ook een belangrijke hint van wat er gebeurt.

Denk aan redox...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: Roodbloedloogzout en fenoltale

You sir are awesome!

Kaliumhexacyanoferraat(II) is een van de twee componenten van ferroxylindicator samen met fenolftaleïne. Deze slaat om naar blauw (Pruisisch blauw) in aanwezigheid van Fe3+-ionen. Het kan daarom gebruikt worden om roest te ontdekken. Men kan ook het gebruiken om het aantal mol Fe3+-ionen te berekenen, wegens de intense kleur van het Pruisisch blauw Fe4[Fe(CN)6]3.

Nou is er een heel klein eigenaardigheidje.

Hoewel ik het bloedloogzout op het ijzer had gedaan samen het fenolftaleïen raakten de druppels elkaar niet...

Daarbij heb ik ook de aantekeningen van klasgenoten erbij genomen, bij wie allemaal de fenolftaleïen kleurloos bleef.

Daarom is dan mijn laatste vraag waarom mijn fenolftaleïen roze kleurde.

Berichten: 3.145

Re: Roodbloedloogzout en fenoltale

Met rood bloedloogzout werkt het ook. Dit zout is een vrij sterke oxidator en is in staat om ijzer te oxideren tot ijzer(II) ionen. Dit geeft een intens blauw neerslag. Er zal vast en zeker ook nog wel enige oxidatie door zuurstof zijn.

Ijzer kan ook worden geoxideerd door zuurstof uit de lucht in aanwezigheid van water. Hierbij ontstaan hydroxide ionen. Deze geven de rode kleur met fenolftaleine.

Schrijf nu zelf de reactievergelijkingen maar eens op. In beide gevallen is er sprake van een redoxreactie.

Reageer