Verband redoxpotentiaal en Kev

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 92

Verband redoxpotentiaal en Kev

Hallo, in mijn cursus staat dit:

Met behulp van de Nernst-vergelijking kunnen we nu ook een alternatieve afleiding geven voor het verband tussen de evenwichtsconstante voor een redoxreactie en het verschil in standaardredoxpotentiaal voor de halfreacties. We nemen als voorbeeld het Daniell-element: (Zn|Zn2+||Cu2+|Cu)

De halfreacties zijn :

Cu2+ + 2e- -> Cu

(Eo = +0.34 V)

Zn2+ + 2e- -> Zn

(Eo = -0.76 V)

met de volgende vergelijkingen voor de effectieve redox-potentialen:

ΔE = 1,10 - (0,059/2)log[Zn2+]/[Cu2+]

Bij het verbinden van de twee halfcellen onder standaard-omstandigheden zal er in het begin een stroom vloeien t.g.v. het spanningsverschil van 1,10 V

Volledig volgens de wet van Nernst zal dit spanningsverschil echter gaan afnemen, daar Cu2+ gereduceerd en Zn geoxideerd wordt

Dit gaat door, totdat er geen stroom meer kan vloeien, omdat het potentiaalverschil nul geworden is. Dan is

1) het evenwicht bereikt; en 2) de celpotentiaal ΔE = 0, z.d.d.

0 = ΔE = 1,10 - (0,059/2)log[Zn2+]/[Cu2+] = 1,10 - (0,059/2)logKev

Kev = 10^(2x1,10/0,059) = 10^(37,3) = oneindig

In het algemeen geldt dus Kev = 10^(n.ΔEo/0,059)

DUS, kan iemand mij eens uitleggen wat er bedoeld wordt met de laatste stap onder 1) het evenwicht is bereikt.... want die uitwerking snap ik niet zo goed!

Alvast bedankt voor de moeite

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Verband redoxpotentiaal en Kev

ΔE staat in verband met ΔG van de reactie,volgens de relatie ΔG = -n F ΔE, met stoichiometrisch aantal getransfereerde elektronen in de reactie (aantal elektronen per reactie) en F de Faraday-constante. Met deze relatie kan je Nernstvergelijking immers afleiden uit ΔG = ΔG0 + RT ln Q.

Als een reactie een evenwicht bereikt, is G voor zowel het begin- als eindproduct gelijk, en is dus ΔG=0, dus ook ΔE=0.
This is weird as hell. I approve.

Reageer