Interactie-energie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Interactie-energie

Beste,

Op mijn examen biochemie kreeg ik volgende vraag:

Teken de grafiek van de interactie-energie i.f.v. de afstand voor twee Cl--ionen (+uitleggen).

Nu hebben we in de les een grafiek gezien en ik had die getekend (heb hem proberen overtekenen op de pc, maar weet niet of ik hier afbeeldingen bij kan posten???), maar de prof zei dat ik ze omgekeerd moest tekenen.

In mijn cursus staat er namelijk een grafiek met een positieve interactie-energie bij dichte afstand, gaat dan helemaal negatief en wordt dan iets minder negatief naarmate de afstand tss de ionen vergroot. Nu snap ik nt waarom dat fout is, want wanneer de 2 Cl ionen dicht bij elkaar zijn, is er toch interactie-energie (met name voor het afstoten?).

Alvast bedankt.

PS: als u wilt kan ik de tekening ook doorsturen via mail voor betere uitleg...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Interactie-energie

Je kunt de tekening online zetten (bijv. Imageshack) en dan linken:

Code: Selecteer alles

[img]http://www.adresvanhetplaatje.nl[/img]
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 11

Re: Interactie-energie

Ok bedankt.

Afbeelding

blauwe lijn is de repulsie-energie

zwarte lijn is de totale energie van interactie

rode lijn is de aantrekkingsenergie

Ik weet dat het gn super tekeningetje is, maar ik hoop dat het mijn vraag wel duidelijker maakt.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Interactie-energie

En volgens jouw leraar is het verkeerd om?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 11

Re: Interactie-energie

Hij zei dat ik het omgekeerd moest tekenen, maar verdere uitleg wou hij helaas nt geven.

Berichten: 677

Re: Interactie-energie

Twee chloride-ionen zijn beiden negatief, en zullen elkaar dus op elke afstand elektrostatisch afstoten.

De Lennard-Jones potentiaal (de zwarte lijn in je grafiek) is alleen van toepassing als er een bindende energie mogelijk is tussen beide deeltjes.

Berichten: 11

Re: Interactie-energie

En hoe moet ik de interactie-energie dan wel tekenen als hij het weer vraagt op het examen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Interactie-energie

alleen de blauwe curve
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Interactie-energie

Je hebt alleen een afstotend systeem. Je hebt namelijk een coulombse afstoting die veel groter is dan de aantrekkingskracht tussen kern q1 en elektronenschil q2

Berichten: 244

Re: Interactie-energie

Dus inderdaad alleen de blauwe curve. Theoretisch gezien zal de afstoting nooit volledig nul worden en zal naarmate de deeltjes (theoretisch) dichterbij elkaar komen oneindig stijgen. Dit is puur theorie, in de praktijk zullen deeltjes elkaar op een gegeven moment afstoten en dus uit elkaar gaan waardoor de repulsiekracht op een bepaalde afstand niet verder omhoog zal gaan, praktisch gezien.

Berichten: 11

Re: Interactie-energie

Bedankt.

Maar dan kan je uit die curve nt de meest stabiele afstand tussen de centra van de 2 partikels halen, enkel de VDW straal?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Interactie-energie

Jup, er IS namelijk geen stabiele toestand als ladingen elkaar alleen maar afstoten.

Berichten: 203

Re: Interactie-energie

Moet voor 2 negatieve deeltjes of 2 positieve deeltjes de rode curve niet gespiegeld worden tov. de x-as? Want deze tekening is denk ik voor aantrekking tussen + en - , want 2 neg of pos deeltjes hebben vanaf het begin toch al een respulsie en hier is die 0...Klopt dit?
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Interactie-energie

@vdslaur, volgens mij is dat al helemaal besproken als je alle bijdragen aan het topic leest. Zie bijvoorbeeld de bijdragen van Jooken en Typhoner.

Reageer