pH - berekening van een mengsel van basen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 18

pH - berekening van een mengsel van basen

Beste(n),

Klopt mijn redenering bij volgende vraag:

"Je hebt een mengsel van 0.01M NaOH en 0.1M Na - acetaat (pKa van azijnzuur = 4.76). Gebruik je de formule van een sterke base en hoe controleer je of dat mag?"

Ik dacht het volgende:

NaOH is een sterk zuur en dissocieerd dus volledig. De [OH-] afkomstig van NaOH is dus gewoon -log(0.01M).

Acetaat reageert met water volgens volgende reactie:

Ac- + H2O <--> HAc + OH-

Hierbij hoort: Kb = [HAc]x[OH-] / [Ac-]

pKb = 14 - 4.76 = 9.24 --> Kb = 5.75 x10-10



De totale HAc concentratie is gelijk aan de OH- concentratie afkomstig van de reactie van acetaat met water. Het evenwicht kan dus herschreven worden als volgt:

Kb = [OH-]2 / [Ac-]

Hieruit kan je dan de OH- concentratie afkomstig van het acetaat berekenen (0.1M acetaat en Kb = 7,59x10-6 ). Dan tel je gewoon de OH- concentraties, afkomstig van het NaOH en van de reactie van acetaat met water, op en bereken je daaruit de pH. Dan kom ik uit op een pH = 12.00032907 (m.a.w. de bijdrage van het acetaat is extreem klein)

Klopt mijn redenering, en hoe controleer ik of dit mag (zie vraag) ? Mag ik nu zeggen dat ik de bijdrage van het acetaat kan verwaarlozen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: pH - berekening van een mengsel van basen

je kan best gewoon de hydroxide-concentratie van twee oplossingen met alleen acetaat of NaOH berekenen, en dan stellen dat je de bijdrage van acetaat mag verwaarlozen met als extra argument dat de hydroxide afkomstig van de NaOH het base-evenwicht van het acetaat nog verder naar links duwt.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 150

Re: pH - berekening van een mengsel van basen

Heb het niet nagerekend, maar uw redenering klopt!

Berichten: 18

Re: pH - berekening van een mengsel van basen

Bedankt voor de snelle reacties! :)

Reageer