Kgetalwaarde

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Kgetalwaarde

Hoi

Voor de reactie: HCOOH + NH3 --> NH4+ + HCOO-, geldt K=2,5 x 10^5

Als het startmengsel 1 mol HCOOH en 7 mol NH3 per liter bevat, wat is dan de exacte, zij het minieme concentratie aan HCOOH uitgedrukt in molair, wanneer de reactie is stilgevallen?

Ik dacht K= (NH4+)x (HCOO-) / (HCOOH) x((NH3), waarbij HCOOH in de reactievergelijking de limited reagens is dus als deze is opgebruikt zal de reactie stilvallen en ik snap niet hoe er dan toch nog een concentratie HCOOH kan zijn? Want als je zegt dat er 1 mol wegreageerd blijft er niets meer over.

Hopend op een antwoord, al bij voorbaat dank

Berichten: 150

Re: Kgetalwaarde

K is een evenwichtsconstante, waaraan altijd moet voldaan worden. Zelf de meest aflopende reactie met zeer grote K's hebben toch altijd een minieme overblijvende hoeveelheid reagens bij evenwicht.

Berichten: 9

Re: Kgetalwaarde

ja oke, maar dan zie ik nog altijd niet hoe het mogelijk is deze concentratie er uit te halen :s . Want als ik reken dat er x weggaat en er aan de andere kant dus x bijkomt kom ik steeds op een kwadratische vergelijking uit met getallen groter dan 1, wat uiteraard niet kan!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Kgetalwaarde

er zijn twee oplossingen, waarvan er inderdaad maar één fysisch is. Echter geldt voor deze dat x < 1, dus dat is OK.

Wat zijn jouw berekeningen dan, dat het niet klopt?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 46

Re: Kgetalwaarde

Ik heb deze opgave ook geprobeerd.

Ik gok dat TS ook de studie Diergeneeskunde in Antwerpen volgt?

Ook ik kwam hierbij vast te zitten, omdat ik geen oplossing kon vinden voor de vergelijking die eruit rolt.

Ook mijn grafische rekenmachine gaf een MATH-ERROR.

Berichten: 150

Re: Kgetalwaarde

Ik bekom voor X 7.0000... M en X 0.9999993 M. Dus het is wél oplosbaar blijkbaar :p

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Kgetalwaarde

zoiets vond ik ook, daarom wou ik weten wat de TS precies deed.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 4

Re: Kgetalwaarde

ik kom op:

([NH4+][HCOO-])/([NH3][HCOOH])=Keq

([x][x])/([7-x][1-x])=2,5*10^-5

abc formule blabla

([0,0131][0,0131])/([6,9869][0,9869])=2,5*10^-5

Kan dit kloppen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kgetalwaarde

Voor die K-waarde wel ja. Maar nu gaan we even logisch nadenken. Praktisch alle mierenzuur wordt omgezet in formiaat wordt er gezegd. Zou je dan een K-waarde kleiner dan 1 verwachten? Aka kijk eens heel goed of dat minnetje wel voor die 5 moet. ;)

Berichten: 4

Re: Kgetalwaarde

ah zo, bedankt mijn oude boek is ook blij dat hij eens opgeslagen mag worden ^^

Reageer