Magnesium in water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

Magnesium in water

Hallo,

Als Magnesium in water oplost krijg je volgens mij de vorm: Mg(OH)2

Mijn grote vraag is ook hoe ik kan uitvinden of hier warmte bij vrij komt?

Bij CaO naar de vorm Ca(OH)2 is dit wel het geval.

Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groeten, Roy

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Magnesium in water

Ehh, wil je metallisch magnesium zo in water oplossen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 86

Re: Magnesium in water

Magnesium reageert nog wel met water hoor. Zeker met kokend water of als het fijn is.

Berichten: 19

Re: Magnesium in water

Nee, geen metaal vorm maar een oplossing van MgO in grondstoffen zoals dolomiet.

Deze stoffen komen in fijnfracties in water terecht en ik probeer te beredeneren wat het molocuul nu precies doet.

Volgens mij gaat het eerst:

Stap1: MgO + H2O -> Mg(OH)2

Stap2: Mg(OH)2 + CO2 -> MgCO3 + H2O (neerslag zout)

Bij toevoeging van CO2 gas.

Maar omdat volgens mij dezelfde reactie met CaO ook plaatsvind, komt er warmte vrij bij de eerste stap. De reactie lijkt er namelijk erg op die van CaO, maar ik kan hier nergens wat over vinden. (Of weet niet waar ik moet zoeken)

Hoop dat het jullie iets op weg helpt...

Berichten: 94

Re: Magnesium in water

Wat je volgens mij zoekt is te vinden in de thermodynamica. Met thermodynamica kun je uitrekenen of er een positieve (geeft aan dat er energie in je systeem bij komt; endotherm) of negatieve (geeft aan dat er energie uit je systeem verdwijnt; exotherm) dH uit je reactie komt.

Mijn berekening:

Deze waarden zijn te vinden op internet:

dHf0 MgO = -601.7 kJ/mol

dHf0 H2O = -285.8 kJ/mol

dHf0 Mg(OH)2 = -925 kJ/mol

dHr0 = som dH producten - som dH reactanten = dHf0 Mg(OH)2 - (dHf0 H2O + dHf0 MgO) = -925 - (-601.7 + -285.8) = -37.5 kJ/mol

De negatieve dHr0 geeft aan dat er energie uit het systeem verdwijnt, wat betekent dat er warmte vrijkomt. Dit kun je hetzelfde doen voor de tweede reactie. Tel die 2 waarden op en je weet wat je overall enthalpieverandering zal zijn.

Berichten: 94

Re: Magnesium in water

Heb even uitgerekend wat de uitkomst moet zijn. Aan de hand van deze berekening kan ik ook stellen dat je de reacties samen mag voegen tot:

MgO + CO2 -> MgCO3

Reken volgens de methode uit de vorige post de dHr0 uit voor deze reactie en je hebt een goed argument om te stellen waarom deze reactie endotherm/exotherm is.

Reageer