parafilm?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 244

parafilm?

Dag allemaal!

Ik heb een vraagje.

Als ik een standaard (of stock)oplossing maak, weeg ik mijn analiet af bij de analytische balans. Vervolgens voeg ik het via mijn trechter in mijn maatkolf en moet ik het met oplosmiddel wegspoelen... Echter, met sommige oplosmiddelen mag ik niet bij de analytische balans werken, dus moet het wegspoelen ergens anders gebeuren. Dit moet in de zuurkast. Nu moet ik de kolf met trechter, met daarin mijn vaste stof, vervoeren van de balans naar de zuurkast. Ik dacht dat het dan wel verstandig is om de boel even te bedekken ter preventie, dat er niks uitwaait tijdens het lopen, wat natuurlijk de meting zou verknallen. Is parafilm hiervoor een optie? Of is parafilm statisch?

Als iemand me hier even mee kan helpen, zou mooi zijn :).

Dank, Pim

Berichten: 677

Re: parafilm?

Als je afweegt in een bekerglas of zo: gewoon een zuiver horlogeglas erover leggen.

(Ikzelf ben geen fan van parafilm ...)

Berichten: 244

Re: parafilm?

Wij wegen alles af met weegpapiertjes... Dus eigenlijk nooit in bekerglazen.

Waarom ben je geen fan van parafilm?

Berichten: 244

Re: parafilm?

De vraag is eigenlijk: is het fout om daar parafilm voor te gebruiken?

Berichten: 636

Re: parafilm?

Ik denk niet dat het fout is om parafilm te gebruiken.

Maar je kunt toch ook gewoon vanaf het weegpapiertje in de maatkolf doen? Dan hoef je alleen de hals van de maatkolf even na te spoelen.

Berichten: 244

Re: parafilm?

Zo heb ik het nooit geleerd. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar vind dat moeilijk, omdat het er veel sneller naast gaat. Ik heb het idee dat je dat echt moet oefenen...

Maargoed, parafilm is dus niet fout...

Berichten: 244

Re: parafilm?

Ik ben eruit :p.

Afwegen op een weegpapiertje en dan overbrengen in een bekerglas van 100 mL ofzo. Vervolgens oplossen met oplosmiddel en kwantitatief overspoelen in de maatkolf mbv een roerstaafje. De rest van het protocol spreekt voor zich.

Reageer