[scheikunde] ester

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] ester

Hallo,

Bij het maken van een voorbereiding voor een roulerend practicum kom ik er bij een paar vragen niet uit. Het gaat over het bereiden van een ester [1-butylacetaat] uit azijnzuur en 1-butanol.

Het is een evenwicht. Eerder moest je de reactievergelijking laten zien dmv structuurformules en dit is de vraag erna.

Vraag: Formuleer de evenwichtsvoorwaarde van deze omkeerbare reactie.

Ik had: De reactie naar rechts (de vorming van 1-butylacetaat uit azijnzuur en 1-butanol) en de reactie naar links (de vorming van azijnzuur en 1-butanol uit 1-butylacetaat) verlopen constant en met gelijke snelheid.

Ik weet niet of dit goed is en vraag me af wat jullie denken.

Een andere vraag:

Stel we gaan uit van zowel x mol azijnzuur als van x mol 1-butanol. Na instelling v/h evenwicht en analyse van het evenwichtsmengsel blijkt dat er y mol ester is gevormd. Druk dan de waarde van evenwichtconstante K uit in x en y.

Ik had:

Reactie: ethaanzuur + 1-butanol  1-butylacetaat + water

Voor: x x 0

Reactie: -y -y +y

Na: x - y x - y y

K = [1-butulacetaat] y

----------------------------- = --------

[ethaanzuur]*[1-butanol] (x - y)2

Alvast bedankt!

Berichten: 14

Re: [scheikunde] ester

Ik denk dat het wel klopt, waneer een reactie in evenwicht is moet er evensnel product worden gevormd als worden afgebroken. Netto gebeurt er op het gebied van concentratie niets.

Je tweede vergelijking klopt volgens mij ook, je haalt idd het aantal mol gevormd product af van de dus resterende concentratie beginstoffen.

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: [scheikunde] ester

Bij de 2e mis ik een beetje het water in je verhaal. Volgens mij mag je die niet zomaar weg halen. Immers met veel water zal het evenwicht naar de hydrolyse kant liggen. Als je water juist ontrekt schiet het juist naar de ester kant.

(bedenk maar hoe je de ester kunt maken, door water eruit de "koken")

Berichten: 14

Re: [scheikunde] ester

Ja idd, water is hier niet het oplosmiddel dus moet ook meegenomen worden in de evenwichtsvergelijking.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] ester

Ahh, ik denk dat ik het begrijp. Bedankt =]

Sorry, voor de late reactie nog.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] ester

In feite kun je de volgende stelregel aanhouden: verandert de concentratie van een opgeloste stof of vloeistof noemenswaardig, dan moet deze in de evenwichtsvergelijking. Immers is het evenwicht afhankelijk van deze stof.

Reageer