HCl + NaNo2

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

HCl + NaNo2

Weet iemand misschien de reactie vergelijking op te stellen van Zoutzuur met Natriumnitriet? Bij voorbaat dank :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: HCl + NaNo2

Dat kan ik wel, maar hoever kom je zelf? Dit is geen huiswerkmaakforum.

Berichten: 3.145

Re: HCl + NaNo2

In eerste instantie krijg je de vorming van het zwakke salpeterigzuur HNO2. Schrijf zelf de reactievergelijking op van deze reactie.

Het zuur HNO2 is instabiel en er treedt verval op in twee manieren. De ene manier is vorming van blauw N2O3 (het zuur anhydride). Er is een evenwichtsreactie tussen deze stof + water en het salpeterigzuur.

Daarnaast vindt een onomkeerbare disproportioneringsreactie plaats van HNO2 tot HNO3 en NO. Er ontwijken gasbelletjes van kleurloos NO gas.

Jij weet nu wat de reactieprodukten zijn, aan jou om de reactievergelijkingen op te stellen.

Berichten: 9

Re: HCl + NaNo2

hahah, ik ben gewoon bezig met onderzoekje, wat een onzin zeg met jullie huiswerk gezeur...

Berichten: 94

Re: HCl + NaNo2

Wil je nog hulp? Ga vooral zo door.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: HCl + NaNo2

hahah, ik ben gewoon bezig met onderzoekje, wat een onzin zeg met jullie huiswerk gezeur...
Tjah, dan is dat nog een onderwerp voor je onderzoekje. Veel plezier ermee. :)

Berichten: 9

Re: HCl + NaNo2

Ik zal het even snel toelichten, aangezien ik hier eerst geen tijd voor had :P

Ik wil een verband aantonen tussen het nemen van antioxidanten en een verminderd risico op kanker.

Dit doe ik door een oplossing van 0,01M ascorbinezuur (vit. C) te maken en daardoorheen vrije radicalen te leiden. Deze vrije radicalen maak ik door NaNo2 te laten reageren met HCl. Volgens mijn docent kwamen hier stikstofoxiden (NO + NO2) bij vrij, dit zijn dus de vrije radicalen. Dit gas leid ik door m'n ascorbinezuur oplossing en als het goed is moet de molariteit van het ascorbinezuur afnemen in de oplossing, aangezien vrije radicalen worden geneutraliseerd door ascorbinezuur.

Vandaar de vraag, wat is nou precies de reactievergelijking? en klopt de hypothese?

Berichten: 3.145

Re: HCl + NaNo2

Die reactievergelijking moet je kunnen opstellen op basis van wat ik heb geschreven (N2O3 ontleedt tot NO en NO2, het laatste reageert echter met water tot NO en HNO3, dus er ontwijkt alleen NO gas).

Als je puur NO door een oplossing van ascorbinezuur leidt, dan denk ik niet dat er veel gebeurt. NO is niet echt reactief, pas bij aanwezigheid van zuurstof krijg je allerlei reacties. NO reageert met zuurstof tot NO2 en dat zal zeker reageren.

De reden waarom nitriet kankerverwekkend is is de vorming van zgn. nitrosamines in het zure milieu van de maag. Hier treden reacties op met allerlei organische stoffen. Dit gaat echter niet via NO, maar via HNO2/N2O3. Een interessanter experiment zal zijn om een oplossing van vitamine C te nemen in 1% zoutzuur of 1% zwavelzuur en hier een beetje oplossing van NaNO2 aan toe te voegen. De gevormde HNO2 en N2O3 zullen reageren.

Berichten: 9

Re: HCl + NaNo2

Is de toevoer O2 ook een optie dan of zie ik dat verkeerd?

Bedankt voor de tip trouwens :) Heb je toevallig ook links o.i.d. beschikbaar voor nadere uitleg?

Echter ben ik gister maar gewoon aan de slag gegaan en heb ik het overgebleven goedje (vit c (0,01M) + NO2 (g) + NO (g)) weer gebruikt voor een nieuwe ascorbinezuur bepaling met behulp van I2, dit heb ik voor de reactie ook gedaan en 10 ml I2 (0,05M) reageerde met 51,6 ml C6H8O6 (vit c) (0,01M)

Op het moment dat ik het overgebleven goedje bij een I2 oplossing druppelde, reageerde het tot een licht bruin heldere vloeistof met een zwarte vaste stof bovenop (door het geborrel) daarna zakte deze grijs/zwarte vaste stof naar de boden? Dus heeft iemand enig idee wat er in deze vloeistof kan zitten waardoor het zo erg met I2 reageert?

Berichten: 3.145

Re: HCl + NaNo2

Ik denk dat je overmaat nitriet (of NO+NO2) had en dan wordt alle jood dat in oplossing zit als trijodide geoxidieerd en slaat het jood neer. Jood, neergelsagen uit water, is donkergrijs, dus dat past prima bij jouw observaties.

Berichten: 9

Re: HCl + NaNo2

Oke, super bedankt!

Ik heb vandaag even een 5 keer sterkere ascorbinezuur oplossing gemaakt, en het gas wat minder lang door de oplossing geleid. En het werkte :)

De oplossing staat klaar en nu morgen alleen nog even titreren met jodium en ik kan aan m'n verslag beginnen! super bedankt!

Reageer