[Natuurkunde]-Gassen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

[Natuurkunde]-Gassen

1.Beschouw 1,00 mol He-gas (He mag beschouwd worden als een ideaal gas) in een cilinder. De cilinder wordt afgesloten door een zuiger die wrijvingsloos kan bewegen. De temperatuur van het gas is 300 K en de druk 1,00*10^5 Pa.

a.Bereken de gemiddelde kinetische energie per He atoom.

b.Bereken de inwendige energie van het He gas.

c.We voeren nu 1000 J in de vorm van warmte toe aan het gas terwijl de zuiger op zijn plaats gehouden wordt, zodat het volume constant blijft. Bereken de eindtemperatuur van het gas.

f.Toon door berekening aan dat de wet van behoud van energie geldig is in deze situaties.

2.Bereken de middelbare snelheid bij een temperatuur van 300 K voor He, N2 en O2. Welke gassen zullen wel en welke niet in de dampkring voorkomen (mits ze oorspronkelijk aanwezig waren).

kan iemand mij hiermee helpen? ik heb helemaal geen idee..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde]-Gassen

Dat is nogal een opgave als je helemaal geen idee hebt. Om te beginnen: Staat er hier op Wikipedia en en ander dat je herkent??

(je hoeft niet alles te herkennen, maar er staan nuttige stukjes in de afleiding, dus niet gelijk schrikken....... :roll: )

http://nl.wikipedia.org/wiki/Maxwell-Boltz...zmann-verdeling

we horen nog van je?... Want dit is best op te lossen, maar als je geen achtergrondkennis meegekregen hebt snap ik niet dat ze je aan zoiets laten beginnen :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [Natuurkunde]-Gassen

elk week krijgen we verschillende scala onderwerpen, waarvan we de theorie nog niet gehad hebben. En deze week kwam ik er zelf gewoon niet uit:(

ik zal even naar de link kijken, als ik er niet ut kom hoor jenog wel van me:)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [Natuurkunde]-Gassen

a)

Voor een ideaal gas geldt voor de verwachte kinetische energie van een deeltje:

Afbeelding

dus 1.5*1,38 *10^-23*300= 062*10^-22 J ?

ik geloof er niks van:)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde]-Gassen

Ik zie niet wat er mee mis zou zijn.

en als je doorrekent naar eenmol helium, en er daarna nog eens 1000 J aan toevoegt en terugrekent naar een nieuwe temperatuur, blijft het dan niet een beetje logisch? Zo op het eerste zicht wel....

Let wel, ik heb ook niet dagelijks met dit soort problemen te maken (disclaimer :roll: )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [Natuurkunde]-Gassen

klopt 2) ook als ik het zo doe:

Afbeelding

vHE=(3kT/m)^0.5 m/s

vN2=(3kT/m)^0.5 m/s

VO2=(3kT/m)^0.5 m/s

en dan ((vHe)^2+(vN2)^2+(vO2)^2)/3=Vrms

?

hoe kom ik erachter welke in de dampkring voorkomen.?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde]-Gassen

Ik weet niet of je voor dit soort sommetje N2 en O2 nog als ideale gassen mag beschouwen. Volgens mij is voor die moleculen de inwendige energie van het gas verdeeld over kinetische energie (snelheid van de moleculen) en beweging (trilling) van de atomen in een molecuul ten opzichte van elkaar. In het middelbaar onderwijs komt dat probleem volgens mij niet ter sprake, althans niet om eraan te rekenen, en worden ook kleinere moleculen zoals O2 en N2 in het algemeen gewoon als ideale gassen benaderd, dus zo groot zal het verschil met de werkelijkheid niet zijn denk ik. Ook in mijn VWO tijd hebben we het daar nooit over gehad.

En om te zien waarom elk gas in de dampkring voorkomt, lijkt het me logisch eens te kijken naar gemiddelde atoomsnelheden en ontsnappingssnelheden (zoals dat ook voor raketten geldt). Maar ook dat is intuitieve leken-logica.... :P , en mogelijk dus quatsch... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer