[scheikunde] Bruistablet oplossen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Bruistablet oplossen

Hallo allen,

Ik moet samen met een klasgenoot een praktische opdracht voor scheikunde doen. Wij hebben voor de opdracht gekozen om een bruistablet op te lossen in water en uit te rekenen wat het massapercentage is van HCO3-. Dat is allemaal vlekkeloos verlopen. Alleen hebben wij problemen met het oplossen van 2 deelvraagjes. Graag zouden wij een beetje hulp van jullie krijgen. Het gaat om de volgende vragen:

- Geef een verklaring voor de aanwezigheid van de H+ ionen in een oplossing van een bruistablet.

Wij hadden zelf het idee dat het kwam doordat er een zuur-base reactie plaatsvindt in het water. Zitten we in de goede richting?

- Waarom ontwijkt er alleen gas als het tablet oplost in water?

Hier hebben we een tijdje over nagedacht. Helaas komen we niet ver.

Alvast dank voor jullie hulp,

Lorenzo

Berichten: 46

Re: [scheikunde] Bruistablet oplossen

Misschien kom je met dit topic verder.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Bruistablet oplossen

Misschien kom je met dit topic verder.
Ik had eerder het idee dat de vraag was waarom er alleen gas oplost als je het in water oplost, en niet in andere vloeistoffen (oplossingen).

Berichten: 46

Re: [scheikunde] Bruistablet oplossen

Ah ok, op die vraag kan ik je helaas geen antwoord geven.

Ik weet het antwoord namelijk niet :oops: . Hier moet iemand anders even bijspringen.

Wel kan ik je vertellen dat je met die zuur-base reactie in de goede richting zit, maar ik denk dat je dat al had begrepen.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Bruistablet oplossen

Momentje schreef: Ah ok, op die vraag kan ik je helaas geen antwoord geven.

Ik weet het antwoord namelijk niet :oops: . Hier moet iemand anders even bijspringen.

Wel kan ik je vertellen dat je met die zuur-base reactie in de goede richting zit, maar ik denk dat je dat al had begrepen.
Toch bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Bruistablet oplossen

Dat is omdat er een waterig milieu nodig is om deze reactie te laten verlopen:

HCO3- + H+ --> H2CO3

H2CO3 --> H2O + CO2 (g)

In vaste vorm HEB je geen ionen en zullen ze ook niet met een proton kunnen reageren, omdat dat nog gebonden is aan een stof zoals mononatriumcitraat (hintje voor vraag 1).

Re: [scheikunde] Bruistablet oplossen

Wat is de samenstelling van het bruistablet volgens de bijsluiter?

Er zit geen HCO3- in dat onstaat pas bij het oplossen in water.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Bruistablet oplossen

Gerard schreef: Wat is de samenstelling van het bruistablet volgens de bijsluiter?

Er zit geen HCO3- in dat onstaat pas bij het oplossen in water.
Er staat in de bijsluiter alleen wat voor zuur er in zit. De naam van dat zuur heb ik even niet bij de hand.

HCO3- zit inderdaad niet in het bruistablet, er zit NaHCO3 in, wat splitst in Na+ en HCO3-.

Dan vindt deze reactie plaats:

HZ + HCO3- → CO2 + H2O + Z-

De opdracht is letterlijk: Je krijgt een bruistablet. Onderzoek welk gas bij eht bruisen ontstaat. De deeltjes van dit gas ontstaan uit een ion. Onderzoek wat het massapercentage van dit ion in het tablet is.

Ik denk dat we dan het massapercentage van NaHCO3 moeten berekenen.

Bedankt voor jullie hulp. We komen een stuk verder zo!

Reageer