de overgang van singlet grondtoestand naar

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 29

de overgang van singlet grondtoestand naar

Hoi,

Voor mijn profielwerkstuk heb ik me verdiept in chemoluminescentie, waarbij ik het volgende deel van een belangrijke reactie nog niet helemaal heb begrepen.

Afbeelding

In deze stap wordt er stikstof gevormd, waarbij er genoeg energie vrijkomt om een elektron van de andere stof aan te slaan, waardoor dit elektron in een aangeslagen triplet toestand komt.

Ik ben tijdens mijn profielwerkstuk ook al het volgende plaatje tegengekomen:

Afbeelding

Volgens dit plaatje beland het elektron door absorptie van energie in een hoger vibratie-niveau van de aangeslagen triplet toestand. De energie van dit hogere vibratie-niveau van de aangeslagen triplet toestand overlapt de energie van het laagste vibratie-niveau van de aangeslagen singlet toestand. Daarom kan er intersystem crossing plaatsvinden en kan de spin van het elektron omwisselen waardoor het in de aangeslagen singlet toestand komt en vervolgens terugvalt naar de grondtoestand onder uitzending van een foton.

Mijn vraag is nu: hoe kan een elektron, als hij aangeslagen wordt, in de triplet toestand belanden als hij net zo goed in het laagste vibratie-niveau van de singlet toestand kan belanden? Is dat gewoon toeval en komen beide soorten 'aanslag' ( :P ) voor of heeft het een andere reden?

Berichten: 76

Re: de overgang van singlet grondtoestand naar

Moleculair zuurstof heeft een triplet toestand en daardoor ook het adduct (zie mechanisme). Het electron wordt dus van een lage triplet naar een hogere triplet toestand aangeslagen waardoor ISC mogelijk is.

Kortom hij zit dus al in een triplet volgens mij. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: de overgang van singlet grondtoestand naar

Inderdaad, zuurstof is een stof waarbij de triplet state al de grondtoestand is, en is daarom ook zeer reactief.

Berichten: 29

Re: de overgang van singlet grondtoestand naar

Maar ik dacht dat bij chemoluminescentie het uitgezonden licht afkomstig was van bijvoorbeeld (in mijn geval) een molecuul luminol.

Hier is nog een wat uitgebreider plaatje van wat er gebeurt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk is hier toch het (met een O22- molecuul gereageerde) luminol molecuul aangeslagen? Of is het zo dat dit zich ook al in de triplet toestand bevond, net zoals de tripletzuurstof waar julle het over hadden?

Alvast bedankt voor jullie snelle antwoorden! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: de overgang van singlet grondtoestand naar

Klopt, maar waar denk je dat die energie oorspronkelijk vandaan kwam? ;)

Berichten: 76

Re: de overgang van singlet grondtoestand naar

Allereerst: Ik vind het heel goed dat je je profielwerkstuk zo diep uitzoekt! :)
Uiteindelijk is hier toch het (met een O22- molecuul gereageerde) luminol molecuul aangeslagen? Of is het zo dat dit zich ook al in de triplet toestand bevond, net zoals de tripletzuurstof waar julle het over hadden?
Kort gezegd: doordat het triplet zuurstof reageert met luminol moet deze aangeslagen luminol eigenlijk wel naar de triplet vorm.

Wel even een opmerking. Weet je wel zeker dat je O22- hebt? Ik zag namelijk in je eerste plaatje O2 staan.

Berichten: 29

Re: de overgang van singlet grondtoestand naar

Klopt, maar waar denk je dat die energie oorspronkelijk vandaan kwam? ;)
Ik dacht uit de vorming van stikstof, maar omdat ik dat ook in mijn eerste post zei, vermoed ik dat dat niet klopt omdat u nu deze vraag stelt :P .

Dus ik denk misschien door de binding die ontstaat tussen luminol en het O22- molecuul?
Allereerst: Ik vind het heel goed dat je je profielwerkstuk zo diep uitzoekt! :)
Dankjewel :D ! Ik heb ook al vele uren op het internet rondgesnuffeld (waarvan een groot deel zelfs op dit forum in oude posts). Langzamerhand lijk ik er gelukkig te komen :) .
Kort gezegd: doordat het triplet zuurstof reageert met luminol moet deze aangeslagen luminol eigenlijk wel naar de triplet vorm.
Bedankt voor die duidelijke uitleg, dat kan ik begrijpen :) .

Maar dan vraag ik me nog iets af: het zuurstofmolecuul bevond zich voor de reactie in de triplet toestand en heeft er eigenlijk voor gezorgd dat luminol ook in de triplet toestand terechtkwam. Zal een elektron uit een van de orbitalen van het zuurstofmolecuul dan ook overgaan van de triplet grondtoestand naar de triplet aangeslagen toestand, of kan een ander elektron in het luminol molecuul dat ook doen?
Wel even een opmerking. Weet je wel zeker dat je O22- hebt? Ik zag namelijk in je eerste plaatje O2 staan.
Dit weet ik eigenlijk ook niet zeker, want op bijna elke website staat wat anders, maar ik ga het liefst uit van die met O22- omdat ik die reactie ergens vandaan heb gehaald waar het echt specifiek om de reactie tussen waterstofperoxide en luminol ging en op die reactie wilde ik me graag richten. Het zou als volgt gaan:

waterstofperoxide staat in basisch milieu een proton af en verandert in HOO-.

Het HOO- bindt zich aan het luminol molecuul en staat vervolgens nog een proton af, en dan ben je bij het eindproduct van de eerste reactie uit mijn vorige post aangekomen.

Mijn vraag: weten jullie of zo'n O22- molecuul (dus eigenlijk een tweevoudig gedeprotoneerd waterstofperoxidemolecuul) zich, net zoals een gewoon zuurstofmolecuul, standaard in de triplet grondtoestand bevind?

Berichten: 76

Re: de overgang van singlet grondtoestand naar

weten jullie of zo'n O22- molecuul
Ik ben niet zo overtuigd van dit molecuul en bijkomstig mechanisme, ik denk eerder dat de enkelvoudig gedeprotoneerde waterstofperoxide aanvalt op luminol.

Voor de makkelijkheid zou ik wel gewoon uitgaan van een reactie met moleculair zuurstof. Dit is al mooi genoeg voor een profielwerkstuk denk ik.

Zie:

http://www.chm.bris.ac.uk/webprojects2002/...g/mechanism.htm

Berichten: 29

Re: de overgang van singlet grondtoestand naar

Voor de makkelijkheid zou ik wel gewoon uitgaan van een reactie met moleculair zuurstof. Dit is al mooi genoeg voor een profielwerkstuk denk ik.
Oké dan zal ik daar van uitgaan bij de bespreking en de uitleg van reactie.

Dus even de reactie vanaf stap 3 van het plaatje in uw link:

Luminol reageert met zuurstof.

Zuurstof bevindt zich van nature in de triplet grondtoestand, hierdoor zal luminol zich na de reactie automatisch ook in de triplet toestand bevinden.

Er komt ergens tijdens de reactie energie vrij (ik weet nog niet precies waar)

Deze energie wordt gebruikt om het luminolmolecuul aan te slaan, waardoor hij in de aangeslagen triplet toestand belandt.

Als hij daar is aangekomen, kan er ISC plaatsvinden, waardoor het luminolmolecuul in een aangeslagen singlet toestand terecht komt.

Als hij daar is aangekomen, valt het elektron terug naar de singlet grondtoestand, onder uitzending van een foton.

Klopt dit ongeveer?

Reageer