[Natuurkunde]Bij welke spanning smelt gloeidraad in een lamp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[Natuurkunde]Bij welke spanning smelt gloeidraad in een lamp

Hallo

Ik ben bezig met Practicum verslag waarbij je moet berekenen bij welke spanning het draadje(wolfraam) in een lampje gaat smelten.

We mogen gebruik maken van deze formule:

Rt=R0(1+alpha*deltaT)

Hierbij is deltaT het temperatuurverschil tussen de kamertemperatuur en de temperatuur van het draadje. Hoe kom ik aan de temperatuur van het draadje.

Kan iemand mij mischien helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Natuurkunde]Bij welke spanning smelt gloeidraad in een lamp

Alleen een spanning geeft niets aan, maar ik denk dat je ook uitgaat van een bepaalde stroomsterke? Deze is namelijk wel relevant.

Informatie over wwolfraam:

Wolfraam heeft een smelttemperatuur van 3410 °C, een elektrische weerstand van 5,4 μΩ*cm, en (mocht je heel specifiek willen zijn) een warmtegeleiding van 170 W/m*K.

Daarmee kun je alles berekenen (mits je ook de stroomsterkte weet)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Natuurkunde]Bij welke spanning smelt gloeidraad in een lamp

Rt=R0(1+alpha*deltaT)
Deze formule lijkt voor mij verdacht veel op een formuletje om de weerstand van je wolfraamdraadje om te rekenen van de weerstand bij kamertemperatuur naar de weerstand bij een bepaalde andere temperatuur.

Om de smelttemperatuur te bepalen kun je in dat geval de stroomsterkte door je draadje beetje bij beetje blijven opvoeren, onder constant noteren van spanning V en stroomsterkte I, en opmerken onder welke V en I je draadje doorsmelt. Dan gebruik je die V en I om de Rt uit te rekenen ( R= V/I), Ro kende je, en dus nu ook alfa.gif . delta.gif T. Ken je nu die alfa.gif van wolfraam, dan ken je tenslotte delta.gif T.

Dus op zoek naar een traploos regelbare spanningsbron, een goede voltmeter, een goede amperemeter, en de alfa.gif van wolfraam.

(en een paar wolfraamdraadjes om leuk mee te spelen) :roll:

lijkt me zo..... :P

EDIT >>>>>>>>>>>>>>>

en kijk eens wat ik voor je gevonden heb:

http://www.natuurwetenschappen.nl/modules....article&sid=513

Voor wolfraam is deze: 4,9 /1000 (1/K)

:P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: [Natuurkunde]Bij welke spanning smelt gloeidraad in een lamp

Ik heb het experiment op school uitgevoerd bij een 6v lampje waarbij ik met een variabele spanningsbron, een voltmeter en een amperemeter de spannig over en stroom door het lampje gemeten, omdat we op school het lampje niet door mochten branden heb ik dus ook niet doormiddel van experimenten kunnen bekijken bij welke spanning het draadje zou doorbranden.

in het kort heb ik dus

de spannig 0.1V tot 8V

en de stroomsterkte in mA gemeten

hoe nu verder?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Natuurkunde]Bij welke spanning smelt gloeidraad in een lamp

Tja, als je niks mag laten smelten kun je ook zo moeilijk de smelttemperatuur bepalen..... :P

Dan schiet me ook zo gauw niks te binnen :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: [Natuurkunde]Bij welke spanning smelt gloeidraad in een lamp

Maar weet je mischien bij welke waarde van spanning ik moet zoeken, gaat het om hele grote voltages of kleine voltage zoals 10volt of zo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Natuurkunde]Bij welke spanning smelt gloeidraad in een lamp

Als je de weerstand van je draadje bij een bepaalde temperatuur kent, kun je die met de formule terugrekenen naar de weerstand bij smelttemperatuur, die kun je opzoeken (3400 C of zoiets) en daaruit volgt dan vanzelf de V.I die je nodig gaat hebben. Lijkt me zo gauw.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Natuurkunde]Bij welke spanning smelt gloeidraad in een lamp

vraag over het hoofd gezien:
Maar weet je mischien bij welke waarde van spanning ik moet zoeken, gaat het om hele grote voltages of kleine voltage zoals 10volt of zo
Hele grote voltages zul je niet nodig hebben. Met een volt of 12 moet dat lukken, dan moet de stroomsterkte zo zoetjes aan groot genog worden om voldoende warmte te genereren om je draadje te smelten. Maar de spanningsbronnen van je TOA zijn waarschijnlijk stroomsterkte-begrensd, om niet steeds nieuwe spanningsbronnen te hoeven kopen als gevolg van spelende leerlingen....

En het is de stroomsterkte vermenigvuldigd met het kwadraat van de weerstand die bepaalt hoeveel energie er in het draadje in warmte wordt omgezet. Als je die stroomsterkte begrensd is, is het experiment met opvoeren van spanning dus zinloos... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer