Buffer

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 80

Buffer

Ik moet een bufferoplossing 50 mM fosfaatbuffer pH 3 maken. Nou weet ik niet welke stof ik moet gebruiken en in welke hoeveelheid.

Ik weet wel dat ik waterstofchloride moet gebruiken om het aan te zuren, maar niet in welke mate...

Kan iemand me zsm helpen..

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Buffer

Welke stof denk je dat je zou moeten gebruiken als je een fosfaatbuffer wil maken?

Berichten: 80

Re: Buffer

ik denk H3PO4?? Maar dan moet je het basischer maken met NaOh toch?? Maar ik weet niet hoe je met de hasselbach formule de uiteindelijke hoeveelheid kunt berekenen..:(


Berichten: 80

Re: Buffer

Kan iemand aub mij een antwoord geven met een berekening erbij??? Zodat ik weet hoe ik het de volgende keer het beste kan aanpakken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Buffer

Nee want zo leren we je alleen een trucje. Kom op, zelf doen :D . Begin maar eens de 3 pKa waarden van fosforzuur op te zoeken en de evenwichtsvoorwaarden die bij deze 3 horen.

Berichten: 80

Re: Buffer

H3PO4 + NaOH → NaH2PO4 + H2O (stap 1) pKa 2,16

NaH2PO4 + NaOH → Na2HPO4 + H2O (stap2)

Na2HPO4 + NaOH → Na3PO4 + H2O (stap 3)

Gezien ik een pH moet hebben van 3 denk ik dat de eerste reactievergelijking bij mij van toepassing is...

Maar ik weet niet hoe ik verder moet..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Buffer

Juist. Nu weet je al 2 belangrijke dingen van de volgende formule:

pH = pKa + log ([H2PO4-]/[H3PO4])

pH = 3, pKa = 2,16

Dit gaat dus alleen gelden als:

log ([H2PO4-]/[H3PO4]) = 3 - 2,16 = 0,84 en 100.84 = [H2PO4-]/[H3PO4]

Je rekent hier dus een verhouding mee uit. Je weet dat je een 50 mM buffer moet maken. Naar gelang het systeem dat je gebruikt, betekent dat OF dat je met 50 mM fosforzuur begint, of dat de buffer 50 mM zuur of base moet kunnen "hebben" voordat de pH verandert.

Foutje verbeterd.

Berichten: 80

Re: Buffer

Maar ik moet een fosfaat buffer oplossing hebben met een eindconcentratie van 50 mM.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Buffer

In dat geval zit je met een systeem van 2 vergelijkingen met 2 onbekenden.

[H2PO4-]/[H3PO4] = 100.84

en

[H2PO4-] + [H3PO4] = 50 mM

Berichten: 80

Re: Buffer

daar zit ik dus in de knel...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Buffer

Nee hoor. Een vgl omschrijven omschrijven zodat je die in de ander kan invullen. Zou je met chemlvl 5 toch moeten kunnen, simpele wiskunde.

Berichten: 80

Re: Buffer

2,16=3-log [H3PO4]/-H2PO4-]

-log [H3PO4]/-H2PO4-]= -0,84

[H3PO4]/-H2PO4-]= 50 mM

Maar hoe nu verder ...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Buffer

Ja, dat zijn de vergelijkingen die ik je al gaf. Hoe kun je de 1 nu uitdrukken in de ander?

Berichten: 80

Re: Buffer

dat weet ik niet...

ka = H3O+ * [H2PO4-]/[H3PO4]

100,84= H3O+ * (50 *10-3)

Zo misschien?

Reageer