Zilverzand drogen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

Zilverzand drogen

Beste allemaal,

Voor een vriend van mij ben ik op zoek naar mogelijkheden om zilverzand dusdanig te drogen dat dit (nagenoeg) watervrij is. De noodzaak hiervan: Een tweetal geluidsboxen die hij heeft gebouwd worden afgevuld met zilverzand. Aangezien de geluidsboxen vervaardigd zijn uit MDF (Medium-Density Fibreboard) is het van belang dat het zilverzand geen vocht meer bevat.

Ik heb hem zelf al enkele ideeën aangedragen. Ik zou het echter zeer op prijs stellen, mochten hier mensen zijn met ervaring of know-how, om hier hun suggesties/opmerkingen o.i.d. over aan te dragen.

Zelf denk ik dat het drogen "gemakkelijk" gedaan kan worden in een oven, stoof o.i.d. Dit proces is naar mijn idee tijd en temperatuur afhankelijk en zal proefondervindelijk even getest moeten worden op een stukje MDF.

Wellicht heeft een van de forum bezoekers hier een andere visie op? Ik hoor het graag, compleet afwijkende methoden/technieken zijn ook van harte welkom!

Bij voorbaat dank! ;)

Berichten: 18

Re: Zilverzand drogen

In een zipbag zak met die zakjes silicum die vaak bij schoenen en apperatuur zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Zilverzand drogen

Ik begreep in eerste instantie dat het zand nog los gedroogd kon worden. De gebruikelijke manier is dan in een oven (op 105 °C) gedurende een aantal uren. Als het zand niet te nat is dan is 4 - 6 uur voldoende als je het op een ondiepe schaal uitspreidt, laagdikte tot 5 à 6 cm.

(Met die methode wordt het vochtgehalte in grondmonsters bepaald. Na die tijd op 105 °C is het zand 100 % droog).

Uit het antwoord van Hardbass begrijp ik dat hij/zij ervan uitgaat dat het zand al in de box zit. Dus misschien begrijp ik je vraag verkeerd.

Berichten: 13

Re: Zilverzand drogen

Marjanne schreef: Ik begreep in eerste instantie dat het zand nog los gedroogd kon worden. De gebruikelijke manier is dan in een oven (op 105 °C) gedurende een aantal uren. Als het zand niet te nat is dan is 4 - 6 uur voldoende als je het op een ondiepe schaal uitspreidt, laagdikte tot 5 à 6 cm.

(Met die methode wordt het vochtgehalte in grondmonsters bepaald. Na die tijd op 105 °C is het zand 100 % droog).

Uit het antwoord van Hardbass begrijp ik dat hij/zij ervan uitgaat dat het zand al in de box zit. Dus misschien begrijp ik je vraag verkeerd.
Beste Marjanne,

Het zand bevindt zich nog niet in de box, er is dus geen misverstand. Ik was aardig op weg, bedankt voor de snelle reactie!

Reageer