Solvent bij polymerisatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 248

Solvent bij polymerisatie

In mijn cursus staat dat wanneer je de anionische vinylpolymerisatie van polybutadieen uitvoert:

-THF als solvent levert praktisch uitsluitend 1,2 producten

-Hexaan levert 1,4-cis en 1,4 trans producten

Hoe kan men deze invloed van het solvent verklaren?

Alvast bedankt,

Mvg

Berichten: 12

Re: Solvent bij polymerisatie

Het volgende geldt algemeen voor electrofiele substituties aan butadieen:

Zodra het molecuul reageert met een carbocation ontstaat er een resonatiestructuur met de dubbele binding tussen c-atoom 2 en 3 of 3 en 4 en het carbocation op de overgebleven plaats.

Nu wil zowel een dubbele binding als een +ion een zo hoog mogelijke mate van substitutie hebben wat tegenstrijdig is in dit voorbeeld. Uit de praktijk blijkt echter dat het carbocation wint en de resonantie structuur neigt dus meer naar

R-CH-CH=CH2

+

1,2 is daarom het kinitische product en wordt het snelste gevormd.

Na de reactie is echter het +ion verdwenen maar de C=C binding niet.

Omdat deze nog steeds een hogere mate van substitutie "wil" zal er bij hoge temperatuur alsnog het R-CH2-CH=CH-CH2-R product onstaan, doordat het 1,2 product opnieuw geioniseerd raakt en de lading alsnog naar C4 verschuift.

1,4 is dan ook het thermodynamische stabielere product.

Maar in dit geval zie ik zo niet waarom het 1,2 product opnieuw geioniseerd zou raken en zo ja waarom op de originele plek er zijn immers nog meer c-c bindingen.

Daarom denk ik dat de polariteit van het oplosmiddel er voor zorgt dat de resonantiestructuur naar de 1,4 neigt.

Waarom dit zo zou zijn weet ik echter zo 1,2,3 ook niet.

Berichten: 248

Re: Solvent bij polymerisatie

Bedankt :)

Reageer