Berlijns (Pruisisch) Blauw

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Berlijns (Pruisisch) Blauw

Hallo allemaal,

ik doe mijn profielwerkstuk over blue energy. We hebben hier te maken met een aantal membranen die alleen positieve of negatieve ionen door mogen laten. Langs deze membranen stroomt een elektrolytvloeistof dat bestaat uit een mengsel van rood- en geel bloedloogzout (beide 0,05M) en NaCl (0,1 M) uit water.

Om deze vloeistof langs de membranen te laten stromen gebruikten we brandstofpompjes. We wisten niet dat de elektrolytvloeistof niet in aanraking mocht komen met vast ijzer, en dat is dus wel gebeurt, namelijk binnen in de pompjes.

Als de elektrolytoplossing in aanraking komt met vast ijzer, raakt ijzer geoxideert en ontstaat er berlijns blauw ( ijzer(III)-hexacyanoferraat(II) ). Deze (vaste) stof heeft onze membranen vervuild waardoor de permeabiliteit ervan drastisch achteruit is gegaan zodat onze blue energy cel niet meer werkt.

We willen de membranen eigenlijk niet weggooien maar proberen te reinigen. Een manier om dit berlijns blauw op te lossen in een vloeistof is het te laten reageren met oxaalzuur. Er ontstaat dan een soort inktachtige vloeistof. Het nadeel is alleen dat als bloedloogzout reageert met een (sterk) zuur er waterstofcyanide (blauwzuurgas) ontstaat en dat heeft onze school (overigens begrijpelijk ^^) liever niet.

Ik zou jullie dus willen vragen: weten jullie misschien iets meer over deze stof, en is het misschien ook oplosbaar in een oplossing die niet zuur is, en waar dus geen levensgevaarlijk gas bij vrijkomt.

Mvg,

Thijs

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Berlijns (Pruisisch) Blauw

Oxaalzuur is nou niet bepaald een sterk zuur te noemen. Onder lage concentraties, is het wel een puike reductor.

Berichten: 4

Re: Berlijns (Pruisisch) Blauw

Oxaalzuur is nou niet bepaald een sterk zuur te noemen. Onder lage concentraties, is het wel een puike reductor.
Okee dankjewel.

Dan vraag ik me alleen wel af of er ook blauwzuurgas ontstaat als we een lage concentratie oxaalzuur gebruiken.

Eigenlijk wil mijn school er helemaal niet aan om in dit geval oxaalzuur te gebruiken.

dus moeten we eigenlijk iets anders verzinnen.

Berichten: 3.145

Re: Berlijns (Pruisisch) Blauw

Je krijgt absoluut geen blauwzuurgas. Dat er blauwzuurgas vrij komt bij geel en rood bloedloogzout in combinatie met een zuur is een misvatting die nogal hardnekkig is. De cyanide ionen zijn zeer sterk gekoppeld aan de ijzer ionen middels een zgn. datieve binding. Dit hexacyanoferraat complex is uitermate stabiel en om de cyanide ionen los te krijgen moet je behandelen met kokend heet geconcentreerd zoutzuur en zelfs dan denk ik dat er niet meer dan een paar procent van het cyanide los komt.

Dus, je kunt echt 100% veilig werken met oxaalzuur, er zal absoluut geen blauwzuurgas vrij komen. Ik kan dit zeggen uit ervaring, ik heb veel gewerkt met bloedloogzouten (ze worden in de fotografie gebruikt door hobbyisten zonder zuurkast o.i.d.) en als deze zouten echt zo gevaarlijk zouden zijn, dan zou je in het huidige chemofobe sociale klimaat echt geen bloedloogzouten meer kunnen kopen als particulier.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Berlijns (Pruisisch) Blauw

Als je de veiligheidsbladen bekijkt van cyanoferraten dan staan die vol met waarschuwingen over het vrijkomen van blauwzuurgas... ga daar maar eens tegenaan boksen met de schoolleiding.

Berichten: 4

Re: Berlijns (Pruisisch) Blauw

nu snap ik er niks meer van ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Berlijns (Pruisisch) Blauw

Simpel. Schoolleidingen zijn over het algemeen geen chemiemensen. Die zullen dus bij de kleinste waarschuwing van vrijkomend blauwzuur gas (is eng, maar ze weten niet waarom) al hun mentale deuren sluiten tegen verdere argumenten.

Berichten: 4

Re: Berlijns (Pruisisch) Blauw

Simpel. Schoolleidingen zijn over het algemeen geen chemiemensen. Die zullen dus bij de kleinste waarschuwing van vrijkomend blauwzuur gas (is eng, maar ze weten niet waarom) al hun mentale deuren sluiten tegen verdere argumenten.
Dat is misschien wel enigszins een vooroordeel want onze toa zag het opzich wel zitten omdat hij dacht dat er weinig tot geen blauwzuurgas vrijkwam. Maar als er toch geen blauwzuurgas vrijkomt, is het helemaal geen probleem ;)

Bedankt

Berichten: 3.145

Re: Berlijns (Pruisisch) Blauw

Als je de veiligheidsbladen bekijkt van cyanoferraten dan staan die vol met waarschuwingen over het vrijkomen van blauwzuurgas... ga daar maar eens tegenaan boksen met de schoolleiding.
Tja... de veiligheidsbladen. Die zijn niet geschreven met de experimentator voor ogen die een paar gram of enkele tientallen grammen van deze stof in zijn opstelling heeft zitten. Die veiligheidsbladen zijn gericht op de industrie waar met kilos of tonnen wordt gewerkt en waar risicos bij branden, mengen met grote hoeveelheden zuren, e.d. staan beschreven. Als er ergens 1000 kilo geel bloedloogzout ligt opgeslagen en je hebt daarbij ook nog eens allerlei andere chemicalien en er breekt bijv. brand uit, dan is het voor de brandweerblussers zeker een denkbaar risico dat dat spul er ligt. Maar we hebben het hier over een paar gram bloedloogzout en een zwak zuur.

Als ik de MSDS van keukenzout lees moet ik zelfs bang worden als je zo redeneert. In die MSDS staat dat je handschoenen en gezichtsbescherming moet dragen als je met keukenzout werkt. Nou ik kan je vertellen dat ik tijdens het koken geen masker op heb en lekker met mijn blote handjes werk :P . Ik snap die MSDS best wel, want daar gaat het ook over industriele hoeveelheden en potentiele blootstelling voor meerdere uren per dag. Als je ergens werkt waar veel zout als stof in de lucht kan zitten of waar je constant met je handen in aanraking komt met zout, dan zou ik ook bescherming van huid, ogen en luchtwegen willen.

Je moet dus de veiligheidsbladen wel in perspectief zien van waar ze voor bedoeld zijn.

Reageer