[scheikunde] Verslag Veiligheid hulp nodig

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Verslag Veiligheid hulp nodig

Hallo, ik ben een eerstejaars student in de biochemie & biotechnologie. Nu moeten we voor het vak Veiligheid en Laboratoriumpraktijk een 'verslag' schrijven over een aantal vragen die ons gesteld worden. De bedoeling hiervan is dit op zo zelfstandig mogelijke manier te doen, wat het moeilijk maakt voor ons omdat we dit nog nooit eerder hebben moeten doen. De vraagjes zijn als volgt:

1) Voor het kleuren van nucleïnezuren tijdens uw experimenten moet u ethidiumbromide gebruiken. Welke speciale richtlijnen zijn dan van toepassing voor wat betreft aankoop, gebuirk en afvanverwijdering? Hoe spoort u mogelijk gemorst product op en hoe gaat u het verwijderen?

2) Men wenst ibuprofen te zuiveren (#wat bedoelen ze juist met zuiveren, hier vind ik al niks over#). In de literatuur vindt men twee mogelijke werkwijzen, met name kolomchromatografie met ethylacetaat als solvent en herkristallisatie uit methanol. Welke techniek is te verkiezen? Is de aanvankelijke zuiverheid en de aard van de onzuiverheden van belang om deze vraag te beantwoorden?

3) Een onderzoeken gebruikte papieren doekjes voor het verwijderen van een gemorste hoeveelheid van de kleurstof Coomassie-blauw. De onderzoeken veegde eerste de kleurtstof met methanol af. (Coomassie-blauw is goed oplosbaar in methanol) De achtergebleven blauwe vlek op de vloer werd vervolgens verwijderd met behulp van geconcentreerd bleekwater, ook door middel van papieren doekjes). Alle papieren doekjes werden in dezelfde afvalcontainer gegooid.

Welke gevaarlijke afloop is te vrezen bij deze werkwijze? Wat zou een aanvaardbare procedure geweest zijn?

---------

Wij zouden dus niet direct weten waar beginnen te zoeken (of alleszins hoe). Veel van deze termen in de vraagjes vind ik in combinatie niet in google terug. Het is dan ook niet de bedoeling alles op wikipedia op te zoeken maar zelf in wetenschappelijke artikels op zoek te gaan, op internet of in de plaatselijke bibliotheek.

Ik vraag dan ook helemaal geen uitgebreid antwoord op deze vragen maar misschien een duwtje in de juiste richting? Bijvoorbeeld naar wat ik precies moet zoeken (wat ik zou moeten ingeven in een zoekveld), waar ik precies moeten zoeken (sites,..). Misschien heeft er iemand al een idee van wetenschappelijke artikels/boeken die relevant zijn. Het probleem is dat wanneer ik zoek naar bijvoorbeeld ibuprofen ik op honderden dingen uitkom en het niet direct uit te maken is wat relevant is voor dit vraagstuk.

---

PS gegeven links waar we onze informatie zouden kunnen zoeken zijn:

Informatie over en locatie van boeken en tijdschriften die de bibliotheek aanbiedt zijn te vinden in LIBIS:

http://opac.libis.be/F/?func=find-b-0&CON_...al_base=OPAC01&

Een zoekmachine waarmee je specifiek de wetenschappelijke literatuur kan doorzoeken (Web of Knowledge) is te vinden onder:

http://opac.libis.be/F/?func=find-b-0&CON_...al_base=OPAC01& Een zoekmachine waarmee je specifiek de wetenschappelijke literatuur kan doorzoeken (Web of Knowledge) is te vinden onder: http://apps.webofknowledge.com/UA_GeneralS...referencesSaved]webofknowledge[/URL]http://apps.webofknowledge.com/UA_Gener ... encesSaved

---

Alvast bedankt.

Re: [scheikunde] Verslag Veiligheid hulp nodig

Veiligheidsgegevens van stoffen kun je vinden op de betreffende MSDS.

Google : MSDS stofnaam

Een andere bron zijn de chemiekaarten (chemiekaartenboek)

Eerst beginnen met de uitgangsstoffen.

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: [scheikunde] Verslag Veiligheid hulp nodig

1). ehm.. waarvoor wordt het gebruikt? Om DNA te kleuren (of zoiets, ben geen bioloog ;)). Kijk je dan naar het DNA met het blote oog? of gebruik je dan toevallig een UV-Lamp? Zie daar een mogelijke oplossing.

2) inderdaad een vreemde vraag. Op industriele schaal is kolomchromotografie (vrijwel) nooit mogelijk. Kristallisatie is een zuiveringsmethode, destillatie kan het zijn, maar ook wassen/extractie. Allemaal afhankelijk van het type vervuiling. Patenten genoeg over.

3) bleekwater (natriumhypochloriet) kan nare dingen doen. bv oxideren van alcoholen. Lijkt me niet iets wat je direct wil in je vuilnisbakje

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Verslag Veiligheid hulp nodig

Bij vraag 1. De speciale veiligheidsmaatregelen voor ethidiumbromide zijn gelegen in het feit dat dit stofje zeer mutageen is (het kan mutaties veroorzaken) wat bvb. kanker kan veroorzaken.

Bij vraag 2. Het zuiveren van producten ontstaan door een chemische synthese worden nadien meestal gezuiverd d.m.v. herkristallisatie. Herkristallisatie is nodig om vervuilende producten, die mee ontstaan tijdens het productieproces van het product, te verwijderen.

Dit speelt zeker een rol in de synthese van geneesmiddelen zoals ibuprofen, aangezien nooit hier zich liefst zo weinig mogelijk nevenproducten mogen in bevinden. (kans op neveneffecten van geneesmiddelen).

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: [scheikunde] Verslag Veiligheid hulp nodig

ethidiumbromide: inderdaad mutageen, maar denk ook aan die Uv lamp die gebruikt wordt ( Uv straling , ogen beschermen, handen beschermen met nitril handschoenen.

kledij beschermen. mogelijkheid van contaminatie van het apparaat en zorgen dat de medelaboranten zich niet 'besmetten.'

Bij ons in het labo maakt men gebruik van het produkt "chromosorb" voor absorberen van gemorste vloeistoffen, alsook het gebruik van speciale doeken die grote volumes aan vloeistof kunnen opnemen.

denk ook aan de gescheiden afval van bijvoorbeeld met alcohol doordrenkte doeken en deze die chloohoudende stoffen bevatten.

is er een duidelijke omschrijving of een protocol opgermaakt voor dergelijke proeven?

.....

helpt dit je iets verder???

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Verslag Veiligheid hulp nodig

Bedankt voor de antwoorden, ben al een stapje verder nu :)

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Verslag Veiligheid hulp nodig

soepkip88 schreef:2) inderdaad een vreemde vraag. Op industriele schaal is kolomchromotografie (vrijwel) nooit mogelijk. Kristallisatie is een zuiveringsmethode, destillatie kan het zijn, maar ook wassen/extractie. Allemaal afhankelijk van het type vervuiling. Patenten genoeg over.
Enig idee waar ik hier meer informatie over kan vinden. Ik zit al uren tevergeefs te zoeken naar welke techniek het beste/veiligst/snelst is. Het enige dat ik tot nu toe heb gevonden is dat methanol wel gebruikt wordt maar dat dit een giftige vluchtige vloeistof is maarja dat wist ik al langer..

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: [scheikunde] Verslag Veiligheid hulp nodig

Welke het beste is, verschilt natuurlijk per proces. Je wilt du iets weten over de zuivering van ibuprofen?

Zoek dan eens op purificatie/isolatie van ibuprofen

google

Reageer