[scheikunde] Verslag Veiligheid hulp nodig

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Verslag Veiligheid hulp nodig

Hallo, ik ben een eerstejaars student in de biochemie & biotechnologie. Nu moeten we voor het vak Veiligheid en Laboratoriumpraktijk een 'verslag' schrijven over een aantal vragen die ons gesteld worden. De bedoeling hiervan is dit op zo zelfstandig mogelijke manier te doen, wat het moeilijk maakt voor ons omdat we dit nog nooit eerder hebben moeten doen. De vraagjes zijn als volgt:

1) Voor het kleuren van nucleïnezuren tijdens uw experimenten moet u ethidiumbromide gebruiken. Welke speciale richtlijnen zijn dan van toepassing voor wat betreft aankoop, gebuirk en afvanverwijdering? Hoe spoort u mogelijk gemorst product op en hoe gaat u het verwijderen?

2) Men wenst ibuprofen te zuiveren (#wat bedoelen ze juist met zuiveren, hier vind ik al niks over#). In de literatuur vindt men twee mogelijke werkwijzen, met name kolomchromatografie met ethylacetaat als solvent en herkristallisatie uit methanol. Welke techniek is te verkiezen? Is de aanvankelijke zuiverheid en de aard van de onzuiverheden van belang om deze vraag te beantwoorden?

3) Een onderzoeken gebruikte papieren doekjes voor het verwijderen van een gemorste hoeveelheid van de kleurstof Coomassie-blauw. De onderzoeken veegde eerste de kleurtstof met methanol af. (Coomassie-blauw is goed oplosbaar in methanol) De achtergebleven blauwe vlek op de vloer werd vervolgens verwijderd met behulp van geconcentreerd bleekwater, ook door middel van papieren doekjes). Alle papieren doekjes werden in dezelfde afvalcontainer gegooid.

Welke gevaarlijke afloop is te vrezen bij deze werkwijze? Wat zou een aanvaardbare procedure geweest zijn?

---------