[scheikunde] titratie jood met natriumthiosulfaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 212

[scheikunde] titratie jood met natriumthiosulfaat

Ik zit in de knoop met een practicum. Ik ga het probleem schetsen.

Je neemt dus een erlenmeyer en je doet daar een deel water in en een deel CCl4. Vervolgens doe je in de erlenmeyer I2 en schud je krachtig en laat je het enige tijd staan. Daarna pippeteer je een deel van de waterfase en titreer je met natriumthiosulfaat. (Tot hiertoe begrijp ik alles). Nu ga je een deel van de CCl4-fase gaan pippeteren en dit kan dus niet via een rechtstreekse titratie met natriumthiosulfaat. Dit begrijp ik dus al niet waarom dit niet lukt! Vervolgens los je er overmaat KI (de KI is opgelost in water) in op. Hierdoor zal er een herverdeling plaatsvinden tussen de waterige fase en CCl4. Hierna voeg je een overmaat KI waardoor de I2 in de CCl4 fase er volledig wordt uitgetrokken en naar I3- wordt omgezet. Dit moet je dan titreren met natriumthiosulfaat. Je voegt direct na de KI nog zwavelzuur toe.

Ik begrijp dus niet hoe je kan titreren met natriumthiosulfaat, je titreert dan toch een reductans met een reductans? En wat met die zwavelzuur?

Alvast bedankt,

Yvesvdv

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] titratie jood met natriumthiosulfaat

Hoe zie je jezelf een sterk apolaire fase met een waterige oplossing titreren? I3- is zeker geen reductans maar zal een evenwicht in water vormen met I2, wat je daarna dus wegtitreert.

Berichten: 212

Re: [scheikunde] titratie jood met natriumthiosulfaat

wat titreer je weg? I2 of I3-?

Reageer