[scheikunde] Spectrofotometer en zuurconstante

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Spectrofotometer en zuurconstante

Hallo,

voor school heb ik de opdracht om met behulp van een spectrofotometer de zuurconstante te bepalen van een zuur-base indicator. Daarbij is het de bedoeling om bij meerdere pH-waarden een spectrum op te nemen.

Ik ben bezig geweest met informatie zoeken op internet over dit onderwerp. Daarbij kwam ik ook bij topics terecht op dit forum die met de spectrofotometer te maken hebben.

Mede aan de hand daarvan heb ik soort werkplan op kunnen stellen. Dit is het idee:

- 3 oplossingen maken: 2 met een pH-waarde buiten het omslagtraject en een met een pH-waarde in het omslagtraject. Aan de oplossingen wordt steeds dezelfde hoeveelheid van een zuur/base-indicator toegevoegd.

- De drie oplossingen worden in een cuvet in de spectrofotometer gedaan.

- Bij elke oplossing een grafiek maken van het absorptiespectrum: op de horizontale as de golflengte en op de verticale as de absorptie

- Grafieken maken waarbij pH wordt uitgezet tegen transmissie

Daarna loop ik eigenlijk vast. Kan iemand mij vertellen of het werkplan tot nu toe goed is, of dat het de goede kant opgaat? En hoe moet ik nu verder? Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Spectrofotometer en zuurconstante

Dan heb je maar 3 punten. Dat is voor een niet-lineair systeem erg onnauwkeurig. Vooral het gebied rond het omslagpunt heeft meerdere punten nodig.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Spectrofotometer en zuurconstante

Dan heb je maar 3 punten. Dat is voor een niet-lineair systeem erg onnauwkeurig. Vooral het gebied rond het omslagpunt heeft meerdere punten nodig.
Ik neem aan dat de reactie betrekking heeft op het maken van een absorptiespectrum. Is het dan ook mogelijk om bij een oplossing bij verschillende golflengtes de transmissie te meten, om zo een absorptiespectrum te krijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Spectrofotometer en zuurconstante

Tuurlijk, dat heet een continuespectrum, en is in jouw geval aan te raden. Wat je nl op een gegeven moment gaat zien is dat 1 piek in intensiteit daalt, terwijl een andere toeneemt. Dan weet je meteen op welke pieken je dient te letten.

Maar daar doelde ik in eerste instantie niet op. Je weet vast dat rond het omslagpunt de pH ineens explosief verandert. Als je dus 2 pH's ver buiten dit punt kiest, en eentje waarvan je schat dat daar het omslagpunt ongeveer ligt, weet je nog niets. Je hebt rond het omslagpunt liefst een hoop punten zodat je voor een ΔpH van 0.01 het traject nog steeds goed kunt volgen.

Berichten: 94

Re: [scheikunde] Spectrofotometer en zuurconstante

Volledig eens met fuzzwood. Wat hij bedoelt is als je 3 punten meet krijg je dit:

Afbeelding

Terwijl een pH-curve typisch deze vorm heeft:

Afbeelding

Vandaar dat het van belang is om verschillende punten rond het equivalentiepunt te nemen die je meet en daarmee je grafiek zijn vorm gaat geven.

Reageer