ammonia concentreren?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

ammonia concentreren?

hallo,

voor een recept van een bad dat ik in de (analoge) fotografie wil gebruiken, heb ik

'ammonia 0.880' nodig.

ik had daar nooit van gehoord, wiki ammonia 0.880 geeft aan dat het een verzadigde oplossing van ammonia(k) in water is.

ergens anders (weet niet meer waar) vond ik dat dat overeenkomt met iets van 45%-ige oplossing.

de ammonia die je bij de drogist koopt heeft op het etiket '> 5 %'

is er een manier om die 0.880 versie zelf te bereiden?

ergens kopen -ik zou niet weten waar-?

ik heb maar een kleine hoeveelheid nodig.

Berichten: 3.145

Re: ammonia concentreren?

Waarschijnlijk kun je met mindere concentratie volstaan. Ammonia .88 is ruim 25% ammoniak.

Als jouw bad nog een andere component heeft en daar is een hoeveelheid water voor nodig, dan kun je voor iedere 10 ml 5% ammonia 8 ml water in mindering nemen op de andere componenten. Op die manier kun je wellicht ook met 5% ammonia uit de voeten.

Als op deze manier niet gewerkt kan worden, bijv. omdat in de verminderde hoeveelheid water niet alles oplost van een vaste stof die je nodig hebt, dan kun je in veel gevallen de ammonia en het water eerst mengen en daarin de vaste stof oplossen.

Ik zou zeggen, plaats het recept eens hier op het forum, misschien kan ik of iemand anders een nieuw alternatief recept geven op basis van 5% ammonia.

Reageer