Methode ontwikkeling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Methode ontwikkeling

Goedendag iedereen,

Ik heb de opdracht gekregen een GC methode te ontwikkelen om na een synthese de zuiverheid van het verkregen product te controleren met behulp van de GC.

Het gaat om de oxidatie van 3-phenyl-1-propanol naar 3-phenyl-1-propanal.

3-phenyl-1-propanol heeft een kookpunt van: 235 graden Celcius

3-phenyl-1-propanal heeft een kookpunt van: 222 graden Celcius

Nu heb ik een periode (3 maanden) les gehad in scheidingsmethoden met behulp van onder andere de gaschromatograaf en beschik over enige basiskennis. Daarom zou ik jullie graag om een klein beetje hulp willen vragen bij het ontwikkelen van een GC methode voor het scheiden van mijn beginstof en product.

Op het laboratorium hebben wij drie soorten GC's staan; een met een 30 meter silica capilaire kolom, een met een 15 meter silica capilaire kolom en een met een 15 meter wax kolom.

Beide silica capiliaire kolommen kunnen, voor zover ik weet, tot 250 graden Celcius aan en de waxkolom tot 160 graden Celcius. Uiteraard scheid een 30 meter kolom beter dan een 15 meter kolom, maar het is een scheiding op basis van een verschil in kookpunten van 13 graden Celcius.

Dus ik was van plan om eerst op een 15 meter te proberen een scheiding te krijgen omdat deze kolom korter is dan de andere en dus efficiënter.

Aan de andere kant, een wax kolom is effectief voor het scheiden van polaire verbindingen, nu zijn beide verbindingen enigzins polair.

Zouden jullie mij in de goede richting willen wijzen en mij willen verbeteren als ik iets verkeert zie of opgevat heb, daar leer ik ook weer van.

Alvast hartelijk dank,

Sven

Reageer