Technische/levensmiddelen fosforzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Technische/levensmiddelen fosforzuur

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen technische fosforzuur en levensmiddelen fosforzuur.

Ik ben nml op zoek naar 75% fosforzuur voor beits doeleinden (ontroesten), maar er is moeilijk aan te komen. Wel groothandels (bv Boom in Meppel), die verkopen echter niet aan partikulieren. Ik kan wel aan levensmiddelen fosforzuur komen, http://www.brouwland.com. Ik wil graag weten of ik dit laatste voor beitsen kan gebruiken.

Bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Technische/levensmiddelen fosforzuur

Meestal is het verschil de zuiverheid.

Je kunt er gevoeglijk van uitgaan dat levensmiddelenchmicaliën zuiverder zijn dan technische.

Dus, fosforzuur voor consumptie gebruiken voor jouw toepassing lijkt mij niet zo'n probleem. Andersom zou ik sterk afraden!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 53

Re: Technische/levensmiddelen fosforzuur

Beste thnulden,

Aan technische hulpstoffen voor levensmiddelen worden extra eisen gesteld omtrent de residuen die nog in je fosforzuur kunnen zitten. Veel zuren hebben nog sporen van zware metalen. Voor voedingsmiddelen is dit niet toegestaan of in heel lage concentraties.

Terugkomend op je vraag: Voor het ontroesten zal het geen verschil maken of je technisch of levensmiddelen fosforzuur gebruikt. Dan is alleen de concentratie van belang.

Berichten: 2

Re: Technische/levensmiddelen fosforzuur

Bedank jongens, helemaal duidelijk!

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Technische/levensmiddelen fosforzuur

Brouwland gaat je doorverwijzen naar een dealer bij je in de buurt, aangezien ze geen pakjes meer gaan versturen naar klanten die vlakbij een dealer woont

Wellicht handig om eens een lijstje te gaan publiceren hier met wat 'technisch, p.a, zuiver, chemisch zuiver, Pharm, Foodgrade' enzovoorts betekend.

Ik krijg honderden malen per jaar dit soort vragen, zou handig zijn om zo'n persoon door te sturen naar een lijst.

Ik heb meestal wel mijn bedenkingen bij zulke klanten (niet de topicstarter).. waar ben je mee bezig als je de basisbegrippen niet kent ?

Reageer