Titratie KMnO4 met NaNO2

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Titratie KMnO4 met NaNO2

Beste,

Ik heb enkele vragen over deze titratie.

In de beker doen we dus KMnO4 + H2SO4(redoxreactie, zuur milieu)

We doen NaNO2 in de buret omdat anders HNO2 wordt gevormd als het bij H2SO4 wordt gedaan en dit salpeterigzuur is zeer labiel.

Nu komt mijn vraag. We hebben bij deze titratie de buretpunt ook in de oplossing in de beker hebben moeten houden. Ik vind echter geen reden waarom we dit gedaan hebben. Ik ben dan gaan zoeken naar reacties van NaNO2 met O2, maar hierover heb ik niet echt iets gevonden.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Titratie KMnO4 met NaNO2

Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat het is om vorming/vrijkomen van nitreuze dampen te vermijden.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Titratie KMnO4 met NaNO2

En dat kan dus gewoon komen door NaNO2 dat aan lucht aanraakt? Want de buret was toch ook langs boven open?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Titratie KMnO4 met NaNO2

Ik heb geen ervaring met deze specifieke proef, maar het heeft naar mijn mening niks met contact met lucht of zuurstof van doen, want dat is toch niet te vermijden.

Ik vermoed daarom volgende:

Als nitriet uit de buret op de vloeistof valt en met zuur reageert tot (onstabiel) salpeterigzuur zou een deel daarvan meteen kunnen ontleden tot salpeterzuur en NO wat dan vrijkomt en nitreuze damp geeft.

Als de nitriet onder het vloeistofoppervlak gebracht wordt zou eventuele NO geoxideerd worden door de permanganaat voordat deze uit de vloeistof kan ontwijken.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Titratie KMnO4 met NaNO2

Lijkt inderdaad een goed argument. Ik ga dat in het verslag noteren want ik vind niks anders.

Alvast bedankt!

Berichten: 3.145

Re: Titratie KMnO4 met NaNO2

De zuurstof uit de lucht heeft wel invloed. De stof NO wordt nl. zeer eenvoudig door zuurstof uit de lucht geoxideerd en als je nitriet in contact brengt met zuur ontstaat HNO2, en daaruit weer water, NO en NO2. Zowel de NO als de NO2 worden door permanganaat geoxideerd tot nitraat ion. Als het nitriet erg dicht onder de oppervlakte wordt toegevoegd, dan zal een deel van de NO tot NO2 worden geoxideerd door zuurstof uit de lucht en dan wordt er dus minder permanganaat gebruikt dan je op basis van de hoeveelheid toegevoegd nitriet zou verwachten.

Nitriet ion in neutrale vorm wordt ook (langzaam) door zuurstof omgezet naar nitraat, maar ik denk dat het effect daarvan niet sterk is.

Reageer