Food Grade kwaliteit beoordelen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Food Grade kwaliteit beoordelen

Daaaag! :D

Ik zoek naar de food grade variant van de volgende chemicaliën: sinaasappelolie, isopropyl alchohol, fumaarzuur, natriumcorbonaat en natrium hydroxide. Echter bestaat in Nederland naar mijn weten geen eenduidig 'food grade' keurmerk voor dergelijke chemicaliën. Het is daarom moeilijk om de gewenste kwaliteit te vinden.

Over het algemeen kun je de 'labgrade' en de 'technical grade' variant snel vinden en bestellen, maar dan heb je geen zekerheid dat het voedselveilig is. Leveranciers die ik heb gesproken en de lab grade variant aanbieden, zeggen het volgende:

"Bij dergelijke chemicaliën bekijk ik de stofindeling, als ik geen ongezonde/levensbedreigende bestanddelen zie, zijn ze, mits juist gedoseerd, food grade."

Nu zou ik de betreffende leverancier kunnen geloven en een bestelling kunnen plaatsen, maar dat is iets te gemakkelijk.



Vraag 1:

Is de leverancier juist wanneer hij door het raadplegen van het etiket of veiligheidsinformatieblad chemicaliën als food grade beoordeeld? Kan iemand op die manier de aanwezigheid van ongezonde/levensbedreigende bestanddelen uitsluiten en lab grade chemicaliën als food grade bestempelen? Zo niet, wat zou in dit geval een correcte manier zijn om de voedselveiligheid te controleren?

Vraag 2:

Hoe zou je in mijn geval bevestigd kunnen krijgen dat de betreffende chemicaliën voedselveilig zijn voordat je ze aankoopt?

Vraag 3:

Waar zou ik moeten zoeken naar food grade varianten van dergelijke chemicaliën?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Food Grade kwaliteit beoordelen

Dus je wil Natriumhydroxide en Isopropylalcohol gaan opeten wat je geen ongezonde/levensbedreigende bezigheid vindt?

Als je Pharm. grade hebt is dat ook geschikt voor 'consumptie'

En als je Natriumcarbonaat bij Brouwland koopt is het ook foodgrade.

Sinaasappelolie; ligt eraan waar je het voor gebruikt, op je gezicht smeren geeft andere resultaten dan een litertje opdrinken.

Berichten: 76

Re: Food Grade kwaliteit beoordelen

Kan je me vertellen waarvoor je dit gaat gebruiken?

Berichten: 3

Re: Food Grade kwaliteit beoordelen

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga er niet in baden of gulzig van zitten eten nee, maar ik vind het leuk om voedsel vanuit de basis te bereiden. Deze stoffen dienen als basis voor een veelheid aan producten die in de supermarkt worden aangeboden.

Je kunt er praktisch mee oplossen, stabiliseren, (zuur)romen, fruitchocolade of caramelfla mee maken. Eigenlijk zijn de mogelijkheden eindeloos voor gebruik in de traditionele keuken, maar het vereist wel food grade of 'pharm. grade' kwaliteit, wat niet eenvoudig te vinden is.

Doordat lab grade wel eenvoudig te vinden is, vraag ik mij af of je via het msds kunt beoordelen of het voedselveilig is. Neem bijv. Ethanol, waarvan de lab grade variant benzeen bevat om het watervrij te maken, hierbij is het dus pertinent van toepassing om food grade te verkrijgen.

Echter dit geldt niet voor alle producten. Veel lab grade chemicaliën bevatten geen levensbedreigende stoffen, en zijn derhalve voedselveilig. Mijn vraag is hoe je dat volgens jullie kan vaststellen. Vandaar vraag 1, 2 en 3. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Food Grade kwaliteit beoordelen

Dat kan je niet vaststellen aan de 'grade'

Zal je moeten navragen bij de producent van de chemicalien en niet bij de leveranciers. Of in het lab laten onderzoeken wat de 'verontreinigingen' zijn.

Soms staat het ook op het etiket.

En bijvoorbeeld bij Sigma-Aldrich staat het vermeld op de site, daar kan je Halal of Kosher grade bestellen.

Labgrade uit China kan 'vuiler' zijn dan labgrade uit Duitsland

Kortom, alleen met een analyserapport heb je zekerheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Food Grade kwaliteit beoordelen

Heeft inderdaad meer te maken met productiemethode. Voorbeeld dat je aanhaalt van ethanol is zoiets. Bij een 97% zal je bv geen benzeen terugvinden. Wat dus eigenlijk waarschijnlijk betere "consumptie" kwaliteit is dan 99.9% labspul.

Vaak weet de leverancier helemaal niet via welke weg het geproduceerd wordt, (of kan het verschillen per batch, die kopen gewoon de goedkoopste producten op). Zo bestel ik wel een productenbij sigma alldrich, en kan ik aan de hand van de onzuiverheden zien via welke weg het geproduceerd is... en dat wil nog wel eens verschillen per batch.

Berichten: 3

Re: Food Grade kwaliteit beoordelen

Sigma Aldrich heeft inderdaad een interessant assortiment! Bedankt voor de duidelijke adviezen!

Groet

Reageer