[STATISTIEK] MTTF

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 33

[STATISTIEK] MTTF

mean time to failure...

weet iemand hoe je zoiets moet bepalen??? ik kan nergens info vidnen

Berichten: 718

Re: [STATISTIEK] MTTF

Voor een component is dat simpel want de naam zegt het al: neem een groot aantal componenten, meet de tijd die het kost voor ze overlijden en neem het gemiddelde, maar misschien kun je iets duidelijker formuleren wat het probleem is waarvoor je het moet bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: [STATISTIEK] MTTF

Voor een component is dat simpel want de naam zegt het al: neem een groot aantal componenten, meet de tijd die het kost voor ze overlijden en neem het gemiddelde, maar misschien kun je iets duidelijker formuleren wat het probleem is waarvoor je het moet bepalen.
het gaat eigenlijk om 15 bekers die 21 dagen gestest zijn op lekkage,

na 10 dagen waren er nog 13 over na 21 dagen 11...

nu moet ik MTTF berekenen aan de hand van deze gegevens. ik hoop dat er nu duidelijker is

Berichten: 718

Re: [STATISTIEK] MTTF

Bij een exponentiële verdeling is het simpel: als R(t)=e-λt aangeeft welk percentage er op tijdstip t nog in leven zijn dan geldt MTTF=1/λ. Wat de verdeling is is moeilijk op zo'n kleine steekproef te controleren maar bij de exponentiële verdeling zou je bij de meting na 10 dagen op MTTF=69.9 dagen komen en bij de meting na 21 dagen op MTTF=67.7 dagen (dat reken je uit door eerst λ uit te rekenen uit (13/15)= e-λ10 en (11/15)= e-λ21). Ik hoop dat je hier genoeg aan hebt want misschien moet je op basis van je leerboek wel met andere verdelingen werken (bijvoorbeeld de Weibull verdeling).

Reageer