Als ik aan een materiaal trek, blijft het volume dan gelijk?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 28

Als ik aan een materiaal trek, blijft het volume dan gelijk?

Het zit zo:

Aan het materiaal trekken betekent volume creëren. Wanneer dit (denk ik) in het plastisch gedeelte gebeurd, dan zou er MET de aangelegde spanningen een volume toename moeten zijn. Dit doordat de energiekromme van een atoom niet symmetrisch is. Klopt het dan dat het volume weer afneemt na die spanningen?

En kan ik die redenering doorvoeren voor het plastische gebied? Dus je krijgt eerst een volume toename, en maar een heel klein beetje volume die afneemt?

Dan zou mijn antwoord op de vraag zijn: Nee, het volume blijft niet altijd gelijk.

ps:

dat van die energiekromme begrijp ik zelf nog niet helemaal. Dus mocht daar meer uitleg over zijn, dan mag dat altijd gepost worden :)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Als ik aan een materiaal trek, blijft het volume dan gelijk?

Is dit niet wat je zoekt als je het hebt over volumeverandering? Let op met je uitspraak over volume creeren. Je moet de poissoncoefficient in rekening brengen.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 28

Re: Als ik aan een materiaal trek, blijft het volume dan gelijk?

Maar bulkmodulus hebben we hiervoor nog niet gezien ( :P laat staan poissoncoefficient).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Als ik aan een materiaal trek, blijft het volume dan gelijk?

Als je het dan over energie hebt, kan je dat op een spanning-rekgrafiek voorstellen door de oppervlakte onder de kromme: dus als die stijl is, zal er voor eenzelfde toename van uitrekking meer energie nodig zijn.

Is dat een beetje wat je zoekt?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer