Naslagwerk algemene chemie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 21

Naslagwerk algemene chemie

Wat is een goed naslagwerk of referentieboek algemene chemie? Met goed bedoel ik een boek waar zowel de basis als het gevorderde instaat. Op internet vind je zoveel boeken: Zumdahl, Ebbing, Chang, Petrucci, Mcmurry etc. Heeft iemand ervaring met die boeken en wat zijn de eventuele plus- en minpunten?

Alvast bedankt!

Berichten: 76

Re: Naslagwerk algemene chemie

Ik heb zelf altijd McMurry, Fay, Chemistry gebruikt. Goed boek met duidelijke uitleg, vooral een degelijke basis. Met andere heb ik niet zoveel ervaring.

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Naslagwerk algemene chemie

Ik denk dat het sowieso al moeilijk wordt om zowel basis als gevorderde chemie in terug te vinden en algemeen te blijven tegelijk. Je hebt vb. wel Organic Chemistry van Clayden die al vrij grondig, en die had je niet zien aankomen, de Organische Chemie bespreekt, maar vrij weinig over de rest zegt.

Wij hebben in onze 1ste bachelor Chemical Principles - the quest for insight van Atkins & Jones gebruikt en daar was ik zelf vrij tevreden van wegens de brede waaier van onderwerpen, de duidelijke uitleg & afbeeldingen en er zit ook speciaal een hoofdstuk bij waarin de échte basis staat die je moet weten voor je eender welk chemiehandboek openslaat, genaamd Fundamentals.
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Naslagwerk algemene chemie

Ikzelf heb Chemical Principles van Zumdahl liggen. Het wordt aangeraden als handboek in zowel 1ste bachelor chemie, biochemie en bio-ingenieur aan de UGent.

Eerlijk gezegd heb ik er vrij weinig in gekeken, maar als ik het nodig had was er steeds voldoende informatie in terug te vinden. De uitleg is duidelijk en er zijn veel oefeningen beschikbaar (al gauw een 120 tal per hoofdstuk waarvan de helft voorzien is van een antwoord)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 21

Re: Naslagwerk algemene chemie

Bedankt voor jullie reacties!

Welke voorkennis wat betreft wiskunde en chemie is er vereist voor "Chemical principles" van Zumdahl?

Heeft er iemand ervaring met "General chemistry" van Pauling? Het is al een oud boekje, de meest recente uitgave dateert van 1988, maar er staan overal positieve recensies bij. Het is wel een boek dat vooral bestaat uit tekst

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Naslagwerk algemene chemie

Tim-M- schreef: do 05 apr 2012, 00:36
Welke voorkennis wat betreft wiskunde en chemie is er vereist voor "Chemical principles" van Zumdahl?
Beide vereisen niet erg veel voorkennis, het boek begint ook héél simpel met o.a.: wat is een molecule, wat is een ion, wat is een mol, enz. Ik ben afkomstig van België waar ik op de middelbare school wetenschappen-wiskunde volgende, dit komt overeen met een vwo opleiding in Nederland denk ik. Ik meen me niet te herinneren veel problemen te hebben gehad met de chemische wiskunde, als je kan afleiden zit je goed denk ik.

Verder bevat het boek achteraan een appendix met daarin uitleg en voorbeelden over hoe je vierkantsvergelijkingen, vierkantswortels, logaritmen, e.d. kan oplossen.

Hier kan je even door de inhoud bladeren en een paar ander pagina's bekijken.

Als je twijfelt tussen een aantal boeken kan ik je ook altijd aanraden om eens naar een Wetenschappelijke boekhandel te gaan. De grote (bekende) boeken liggen daar allemaal en dan kan je eens rustig bladeren en vergelijken.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer