Loopbaanvragen

Reageer
Berichten: 4

Loopbaanvragen

Hallo,

Ten eerste hoop ik dat dit het goede topic is, anders wordt ie vast verplaatst.

Ik lees al een tijd met veel plezier op dit forum, en heb me nu ook maar geregistreerd zodat ik me in wat discussies kan mengen!

Mijn interesse is altijd uitgegaan naar Natuurkunde/Fysica/Wiskunde en Informatica. Helaas heb ik voor Informatica gekozen en ben nu een jaar of acht werkzaam als .NET programmeur..

Nu ben ik een jaar of vier geleden ernstig ziek geworden (gelukkig nu weer 100% genezen) en door die ziekte en die hele periode inclusief bijbehorende tests en onderzoeken ben ik enorm gaan twijfelen of ik door moet gaan in de Informatica of ik m'n horizon moet verbreden, en moet gaan voor hetgene wat me echt het meest boeit.

Er is tijdens die periode onder andere aan het licht gekomen dat ik ADHD/ADD heb, en dat in combinatie met een hoog IQ. Ik ben hier echter nooit mee geholpen, en vandaar dat ik tijdens mijn studie niet verder gekomen ben dan een HBO studie, die studie heb ik echt volbracht zonder eigenlijk ook maar echt aanwezig te zijn en er echt iets voor te hoeven doen. Ik kon me bijvoorbeeld gewoon niet concentreren, en leren ging gewoon niet.

Nu echter word ik hiermee geholpen en gaat dit alles me een stuk beter af, nadeel is dat ik al 32 jaar ben.

Maar ik vind het dus vreselijk frustrerend dat ik dus wel de hersens heb voor deze stof, maar daar gewoon (helaas door omstandigheden) te weinig mee gedaan heb.

Ik zou dus graag wat hulp/advies hebben bij wat te doen?

Ik heb HBO Informatica gedaan, en kan van mezelf zeggen dat het gene wat ik het meest mis op dit moment Wiskunde B. Ik ben wiskundig van nature erg goed onderlegd, alleen heb ik nooit echt de droge stof gehad, dus daar loop ik nu op vast. Maar wat kan ik het beste doen om dit te verhelpen? Een zomercursus Wiskunde B? Wiskunde B voor VWO?

Ik durf ook wel te zeggen dat mijn algemene ontwikkeling en inzicht zeer goed ontwikkeld zijn en dat ik zonder de (exacte) wiskunde kennis veel onderdelen van de Exacte Wetenschap heel goed snap en begrijp.

Nu vraag ik me af of er misschien mensen hier zijn in dezelfde situatie? Mensen die tips voor me hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Loopbaanvragen

Ondanks dat je niet meteen om een compleet studieadvies vraagt, heb ik dit topic toch maar verplaatst naar het studiekeuze forum.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Loopbaanvragen

Je kan je misschien inschrijven voor een aantal losse vakken aan een universiteit. 'Analyse' en 'Algebra' om een wiskundige basis te leggen en dan misschien een vak over 'Golven en Elektromagnetisme' om een idee te krijgen van wat het inhoudt om natuurkunde ook wiskundig onderbouwd te zien.

In het eerste jaar wordt er in principe vanaf 0 gestart en alle belangrijke zaken vanuit het middelbaar worden in principe herhaald. Het tempo ligt echter enorm hoog en als je nog geen basis hebt zal je hard moeten werken om bepaalde inzichten te krijgen. Als dat lukt kan je overwegen om echt te gaan studeren. Je moet wel beseffen dat je normaal gezien zeker 5 jaar moet studeren om een Master te behalen.

Een zomercursus volgen is sowieso geen slecht idee. Oplossen van (vierkants)vergelijkingen en stelsels en afleiden en integreren en goniometrie zouden toch min of meer bekend moeten zijn voor je aan zo'n studie begint.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Loopbaanvragen

Misschien is het ook geen slecht idee om te beginnen met zomercursussen, gegeven aan een universiteit. Klassiek in de zomermaanden (juli, augustus, september) gegeven. Maar om je sites te geven, is het handiger om eerst te weten over welke regio we spreken uiteraard :) .

Aansluitend kun je dan losse vakken volgen, zoals Xenion al zei.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 4

Re: Loopbaanvragen

Thanks voor de reacties... Regio Eindhoven woon ik..

Ik zie door de bomen het bos niet echt meer zeg maar.. Zomercursus, thuisstudie etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Loopbaanvragen

Het probleem is dat je hier (maar dat geldt eigenlijk overal hoor) evenveel verschillende visies zult krijgen als er mensen zijn. Dat is omdat er geen "beste" of "betere" bestaat. Wat er wél bestaat is een "beste" of "betere" voor jou. Maar dat is uiteraard heel sterk persoonsgebonden, en op het einde kan maar één iemand zeggen wat het beste past, en dat ben jijzelf. Je kunt hierbij wel met een paar zaken rekening houden: het voordeel van een zomercursus tov thuisstudie is dat je een zekere verplichting (druk) hebt om het bij te houden. Als je dus minder plichtsbewust bent, niet slecht. Een voordeel van zomercursus tov een vak in het academiejaar volgen, is dat een zomercursus 1, max. 2, weken in beslag bent. En dit in de zomermaanden. Je kunt het dus, in theorie, beter combineren met werk bijvoorbeeld. Maar een nadeel van zomercursus is dan weer het hoger tempo, de grote groepen, de minimale persoonlijke begeleiding. Nadeel aan thuisstudie is uiteraard ook de minimale begeleiding, maar ook het beperktere cursusmateriaal. Jij moet afwegen wat voor jou het meest doorslag geeft.

Je kunt altijd eens kijken op de webpagina's van de faculteit Wetenschappen (Wiskunde) van een universiteit bij jou in de buurt.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 4

Re: Loopbaanvragen

I know..

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die hier op latere leeftijd aan begonnen zijn voor eventuele tips.

Ik heb voor mezelf sowieso al beslist dat ik mijn Wiskunde B eerst op niveau moet brengen, dat wil ik sowieso. En ik vermoed ook dat me dat niet superveel tijd en effort gaat kosten.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Loopbaanvragen

Het Nederlands systeem is me niet supergoed bekend, maar om die Wiskunde op peil te helpen, lijkt het me niet slecht gewoon een school te bellen (mailen) en te vragen welk boek zij gebruiken. Of het via een kennis uitzoeken. Dan kun je dat boek doorwerken.

Of je kijkt online in de leerplannen, zoekt een goede bron daarover en werkt zo de stof door ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 4

Re: Loopbaanvragen

Om even terug te komen op mijn vraag..

Ik heb een zogenaamde combinatie voorbereidingscursus gezien via de Open Universiteit: http://www.ou.nl/web/studie-kiezen/cursuscombinaties

Kan iemand me hier vertellen of dit slim is? Het is voor mij moeilijk in te schatten via welke uni/school/instelling ik dit kan doen. Voordeel van deze is dat het inclusief lessen is in Eindhoven, zodat het niet allemaal zelfstudie is, want dat zal wel wennen zijn na een aantal jaar werken.

Reageer