pH-berekening

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 26

pH-berekening

Beste,

Ik ben al een tijdje aan het werk en ik moet nu opnieuw aan een examen deelnemen waarin chemie-oefeningen voorkomen. Eén van deze oefeningen houdt het berekenen van de pH in. Dit is op zich geen probleem maar een voorbeeldoefening gaat als volgt: "Bereken de ph van de volgende oplossingen, in de veronderstelling dat de ionisatie volledig is:

1) 5.10-4 N (zuur)

2) 0,0019 N (base)"

Het gaat hier dus over een sterk zuur en sterke base (volledige ionisatie). Mijn probleem is nu: hoe moet ik dit aanpakken met normaliteit, gezien ik niet weet over welke stof het hier gaat. Of moet ik normaliteit = molariteit in dit geval?

Alvast bedankt,

groetjes,

Katrien

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pH-berekening

Welk zuur het is maakt hier niets uit. Dat is het hele punt van een normaliteit. En ja, dat mag je zien als de concentratie protonen of hydroxide.

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: pH-berekening

Bedankt voor je reactie!

Misschien een stomme vraag, maar waarom is dat het hele punt van normaliteit? Ik ben niet helemaal mee met de eenheid normaliteit, al weet ik wel hoe ik ermee moet werken indien er een oplossing ofzo gemaakt moet worden. Maar wat hier precies achter zit is me altijd wat vreemd gebleven.. :)

Bedankt,

Katrien

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pH-berekening

Bij normaliteit wordt er gekeken naar wat de stof in een reactie doet en wordt de "concentratie" aan de hand daarvan bepaald. Zo heeft kaliumpermanganaat een normaliteit van 5 bij redoxreacties en heeft oxaalzuur een normaliteit van 2 bij zowel redox als zuur/base reacties. Het kan immers 2 protonen, maar ook 2 elektronen afstaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: pH-berekening

Ok, ik denk dat ik mee ben!! Heel erg bedankt! Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: pH-berekening

Verder raad ik je aan om iedereen die nog "normaliteit" of "titer" gebruikt, een serieuze mep in hun gezicht te geven, aangezien het vooral een bron is van verwarring en bij veel situaties helemaal niets duidelijker maakt. Verder is het al een aantal jaar "afgeschaft" als erkend begrip door de IUPAC, maar het duurt helaas een hele tijd voor zulke dingen eruit zijn...
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: pH-berekening

Aertsvijand schreef: zo 22 apr 2012, 14:57
Verder raad ik je aan om iedereen die nog "normaliteit" of "titer" gebruikt, een serieuze mep in hun gezicht te geven, aangezien het vooral een bron is van verwarring en bij veel situaties helemaal niets duidelijker maakt. Verder is het al een aantal jaar "afgeschaft" als erkend begrip door de IUPAC, maar het duurt helaas een hele tijd voor zulke dingen eruit zijn...
Maar: wie luistert er nu naar de IUPAC voor zo'n dingen? :D

Maar het is pedagogisch inderdaad beter om gewoon met molen en reactievergelijkingen te werken, dan kweek je tenminste inzicht.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: pH-berekening

In mijn job wordt het inderdaad nog steeds dagelijks gebruikt, maar niets aan te doen he :s Ik zal eens van mijn oren gaan maken!! Groetjes

Reageer