[wiskunde] goniometrische vergelijkingen (eindformule)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 49

goniometrische vergelijkingen (eindformule)

hallo mensen, ik zit met het volgende probleem:
Bijlagen
vraag wiskunde.jpg
vraag wiskunde.jpg (23.97 KiB) 329 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: goniometrische vergelijkingen (eindformule)

De oplossingen liggen diametraal op je goniometrische cirkel. je kan dus de twee oplossingen samennemen door telkens k*pi erbij te tellen in plaats van 2*k*pi.

Zie je?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 49

Re: goniometrische vergelijkingen (eindformule)

ik ga het even bekijken.

alvast bedankt.
In physics I trust schreef: vr 06 apr 2012, 12:36
De oplossingen liggen diametraal op je goniometrische cirkel. je kan dus de twee oplossingen samennemen door telkens k*pi erbij te tellen in plaats van 2*k*pi.

Zie je?
Ik zie dat 1/5 en 6/5 diametraal op de eenheidscirkel liggen, maar het samennemen snap ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: goniometrische vergelijkingen (eindformule)

Je neemt een willekeurige oplossing. Als je een volledige omwenteling verder gaat (2 pi) en dit een geheel aantal keer (k) dan ben je weer bij dezelfde oplossing, dat is de betekenis van de +2k pi.

Als je nu telkens maar een halve cirkelomwenteling verder gaat, dan kom je diametraal tegenover je vorige punt terecht. In het algemeen geval is dat niet wenselijk, want daar ligt helemaal geen oplossing! Hier is dat echter steeds ook een oplossing, net omdat te diametraal liggen en dus kan je telkens plus 1*k pi doen. Daarmee bereik je dus alle punten die een oplossing zijn (en ook alleen deze). De tweede oplossing wordt dan overbodig want die zit al inbegrepen in de bovenstaande.

Akkoord?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 49

Re: goniometrische vergelijkingen (eindformule)

Bedankt, Ik snap het nu. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: goniometrische vergelijkingen (eindformule)

Prima! Dat is overigens dezelfde reden dat je de oplossing van een tan(x)=waarde ook altijd schrijft met '+k*pi'.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer