Genetica wonders: zou mijn baby rood haar kunnen hebben?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Genetica wonders: zou mijn baby rood haar kunnen hebben?

Dag allen,

Ik heb een vraagje ivm de kleur haren van onze baby.

Ik heb al heel wat onderwerpen omtrent rood haar gelezen op het forum maar ik zou graag hebben dat iemand onze situatie individueel bekijkt.

Wij hebben beide basiskennis van genetica maar we zijn er niet echt sterk in.

Onze situatie:

Partner: Donker bruin haar en rode baard, familie van partner overwegend donker bruin haar en een sommige blond.

Ik: Donker rood haar, mijn familie overwegend donkerbruin haar. Het kindje van zus is met rood haar geboren maar is nu blond (mijn zus haar partner, mijn schoonbroer had rood haar bij de geboorte, nadien blond).

Welke kleur haar zou onze baby krijgen?

Graag antwoord met procenten van voorkomen, als dat zou kunnen.

Heel erg bedankt xxx

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Genetica wonders: zou mijn baby rood haar kunnen hebben?

Ik vrees dat het vrij moeilijk is om daar een uitspraak over te doen. Zonder een gedetailleerde stamboom blijft het wat giswerk.

Opmerkelijk is wel dat veel naasten donkerbruin haar hebben.

Bruin is dominant over een rode haarkleur, dus lijkt bruin me het meest voor de hand liggend.
Het kindje van zus is met rood haar geboren maar is nu blond (mijn zus haar partner, mijn schoonbroer had rood haar bij de geboorte, nadien blond)
Blond haar is dominant over de rode haarkleur, waarschijnlijk waren de ouders van je schoonbroer dan ook blond.

Zoals al gezegd is het moeilijk daar een solide uitspraak over te doen. Zie ook [post=585391]hier[/post].
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Reageer