Bedenken methode omzetten voltage -> temperatuur

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 12

Bedenken methode omzetten voltage -> temperatuur

Hai allemaal,

Ik zit met een temperatuur sensor waarvoor ik iets moet bedenken om de uitgaande spanning om te zetten in een graden Celcius waarden. Nu zat ik gewoon aan een simpele schaalfactor te denken, maar aangezien de sensor meer weerstand krijgt naarmate het warmer word ipv andersom ben ik ietwat in de war over hoe het aan te pakken.

Dus hoe warmer het wordt hoe lager de uitgaande spanning.

Ik weet dat 10 graden = 3.33V en 15 graden = 2.96V.

Wat is hier de goede/beste omrekenen methode voor?

Alvast bedankt!

Berichten: 12.262

Re: Bedenken methode omzetten voltage -> temperatuur

Je weet te weinig om het te kunnen zeggen: is het verloop linear? Dat valt te bepalen als je tenminste nog een derde meetpunt hebt (bijv 5 of 20 graden).
Victory through technology

Berichten: 316

Re: Bedenken methode omzetten voltage -> temperatuur

Je moet inderdaad onderzoeken welk verband er tussen het voltage en de temperatuur zit. Dit is over het algemeen nauwkeuriger zodra je "veel" meetpunten hebt. Het is aan te raden om eens 10 metingen te doen en dat via software als Origin te analyseren om erachter te komen om welk verband het gaat. Veel sensoren hebben een lineair verband (dus de spanning en temperatuur zijn op een factor na gelijk), maar wie weet is het verband exponentieel.

Wat voor temperatuursensor heb je overigens? Een thermokoppel?

Berichten: 12

Re: Bedenken methode omzetten voltage -> temperatuur

Als het goed is, is hij wel linear. Maar zoals jullie zeggen kan ik het beste even een 3e meetpunt erbij pakken.

Het gaat om een voeler gebruikt om lucht en (koel)watertemperatuur te meten van een verbrandingsmotor, weet helaas vrij weinig over de sensor. Niet wat voor een soort het precies is, of wat bv. de gehanteerde aanvoer stroom is. Dus op het moment kan betrouwbaar meten alleen in de auto.

Ik zal er iig zsm een 3e meetpunt aan toevoegen om te kijken of hij inderdaad linear is.

Alvast bedankt allemaal!

Berichten: 12

Re: Bedenken methode omzetten voltage -> temperatuur

Even voor de duidelijkheid, waar ik op doel met mijn vraag is zoals bijvoorbeeld is aangegeven in het datasheet van de LM20 2.4V, 10uA, SC70, micro SMD temp sensor.

De formule voor de temperatuur is T = -1481.96 + wt(2.1962x106 + ((1.8639-Vo)/3.88x10-6)))

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Bedenken methode omzetten voltage -> temperatuur

Hiervoor kun je dus het beste zelf een meting gaan verrichten bij verschillende temperaturen. Laat de temperatuur oplopen en schrijf bij elke temperatuur (die je dus meet met een onafhankelijke thermometer!) de bijbehorende spanning op. Doe dit ook voor wanneer je de temperatuur laat afnemen. Deze zet je in Excel of zo en je laat dat programma de juiste formule bepalen.

Berichten: 12

Re: Bedenken methode omzetten voltage -> temperatuur

Ik weet inmiddels dat hij linear is, 0.074V staat gelijk aan 1 graden.

Weet iemand waar ik misschien iets van tutorial kan vinden hoe dat te doen excel? Dat zou ik niet precies weten namelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Bedenken methode omzetten voltage -> temperatuur

Ik werk zelf met Excel 2010, daar werkt het als volgt. Maak een grafiek en klik op Layout. Daar zie je Trendline staan waarvan je er eentje kan aanklikken. Als je op het driehoekje klikt, zie je meer opties om een trendline te fitten. Die worden hier uitgelegd.

Berichten: 12

Re: Bedenken methode omzetten voltage -> temperatuur

Oke, ik heb de grafiek met de trendlijn en de daarbij horende R2. Namelijk 0.9998.

Misschien een stomme vraag, maar waar kan ik nu de formule uithalen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Bedenken methode omzetten voltage -> temperatuur

In de opties moet je iets van "vergelijking weergeven" aanvinken.

Berichten: 12

Re: Bedenken methode omzetten voltage -> temperatuur

Oja, alleen lijkt deze niet te kloppen. In de grafiek heb ik het voltage op de y-as staan en de temperatuur op de x-as. Hij geeft als formule y = 0.0733x - 0.1136 aan.

Als ik bijvoorbeeld het voltage voor 15 graden wil weten, krijg je y = (0.0733*15)-0.1136, y = 0.9859 terwijl dit toch echt 2.96 zou moeten zijn. Zo staat het ook in de grafiek/trendlijn.

Wat doe ik verkeerd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Bedenken methode omzetten voltage -> temperatuur

Zonder de data en de grafiek te zien kan ik niet zeggen wat er verkeerd gaat.

Je bent uiteindelijk geinteresseerd in het berekenen van de temperatuur bij een bepaald voltage, toch? Ik zou dan de spanning op de x-as en de temperatuur op de y-as zetten, als ik jou was. Misschien had je dat onbewust ook al gedaan, want je zei dat 0,074 V met 1 graad overeen kwam; dit is bijna de richtingscoefficient van de grafiek die Excel geeft (0,0733). Kijk het nog eens goed na!

Berichten: 12

Re: Bedenken methode omzetten voltage -> temperatuur

Nope ik heb de assen nu andersom staan. Ik zal het zsm is andersom proberen en kijken of het dan beter gaat.

Als het nog steeds niet werkt zet ik de grafiek wel online.

Berichten: 12

Re: Bedenken methode omzetten voltage -> temperatuur

Ik ben er inmiddels uit. Je moet de de maximum temperatuur meepakken (gelijk aan 0V). Dan krijg je

y = .074(55-x). Dat moeten we natuurlijk nog even omdraaien aangezien we x (temperatuur) willen weten.

Dan eindig je met x = 55-(y/.074) wat volgens mij prima werkt.

Reageer