[scheikunde] redox

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

redox

Hi,

Ik ben bezig met redox, dit lukt mij al aardig. Ik loop alleen vast bij het punt wanneer iets een redoxreactie is en wanneer niet. Ik weet dat een redox een reactie is waar elektronen overdracht plaats vindt. Maar kan ik dit ook op de een of andere manier aan mijn aanwezige stoffen zien of zo iets dergelijks?

groet,

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: redox

Ja, en dat is best simpel. De oxidator moet sterk genoeg zijn om de elektronen van de reductor af te kunnen trekken. Verder is het zaak om te kijken welke stof je hebt en daar je reactie op aan te passen.

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: redox

marsje schreef: di 10 apr 2012, 18:29
Ik weet dat een redox een reactie is waar elektronen overdracht plaats vindt.
Een redoxreactie is een chemische reactie waarbij minstens 2 atomen van oxidatiegetal (OG) veranderen. Het OG van een atoom beschrijft de ladingssituatie van het atoom in de chemische binding. De ladingsituatie kan een reële (ion) lading zijn (bij ionverbindingen) of een ladingstendens (bij covalente verbindingen) tengevolge van de polarisatie binnen de chemische binding. Bij ionverbindingen is er een reële lading, dit kan je dus 'zien'.

Al2O3 en Na2S zijn voorbeelden van zo'n ionverbindingen waar de tabel van Mendeljev je kan helpen het OG te bepalen.

Bij CCl4 en N2O3 gaat het hier om (polair) covalente verbindingen en zal je dus wat meer moeten puzzelen om het OG te vinden (het OG van H is meestal +I en dat van zuurstof is meestal -II; de groep Ia heeft altijd +I, de groep IIa altijd +II en de groep IIIa altijd +III). Je zult dus altijd het OG van de atomen voor en na de reactie moeten bepalen om te weten of het gaat om een redoxreactie of niet. ;)

Reageer