Geneeskunde, (medische) Biologie of Kunstmatige Intelligentie?

Reageer
Berichten: 4

Geneeskunde, (medische) Biologie of Kunstmatige Intelligentie?

Beste forum gebruikers, ik wil graag het volgende met jullie delen:

Mijn droom is/was om geneeskunde te gaan doen en arts te worden. Hierover twijfel ik momenteel, mede door de volgende oorzaken:

- Ik ben niet door de decentrale selectie

- Waarschijnlijk kom ik in de laagste lotingsklasse

- Ik ben al 23 jaar.

De weg die ik bewandeld heb is als volgt: VMBO-K (op de middelbare school), MBO-2, VMBO-T (in 1 jaar), HAVO (in 1 jaar). Momenteel doe ik voor het tweede jaar deeltijd VWO (heb vorig jaar mijn andere vakken afgesloten). Omdat de studie geneeskunde geen zekerheid is door de loting, heb ik gekeken naar andere opleidingen. Ook heb ik studiekeuze testen gemaakt, en andere keuzes overwogen.

Nadat ik meerdere keren een uitgebreide studiekeuze test heb gemaakt (icares) scoorde buiten de studie Geneeskunde, de studies: Tandheelkunde, Psychologie, en Kunstmatige Intelligentie het hoogst. Zelf heb ik ook interesse in medische Biologie en Fysiotherapie. Aangezien ik me maar kan aanmelden voor 1 lotingstudie, is dit Geneeskunde geworden. Psychologie valt ook af, mede door de baan kansen (mijn leeftijd) en omdat het (dacht ik) ook een lotingstudie is geworden.

Omdat ik realistisch naar mijn situatie kijk, lijkt het me geen verkeerde keuze om te kiezen voor Fysiotherapie, medische Biologie of Kunstmatige Intelligentie als ik niet word ingeloot voor Geneeskunde.

Nu komt dan 'het' probleem: Enerzijds is Geneeskunde DE studie voor mij, arts worden is mijn ultieme doel, anderzijds lijkt Biologie (gerelateerd aan medische onderwerpen) ook leuk. Over Kunstmatige Intelligentie (inderdaad iets heel anders) weet ik nog te weinig. Fysiotherapie is mijn keuze als ik mijn VWO vakken/diploma dit jaar niet haal. Gezien mijn leeftijd en de drang naar zelfstandigheid (studeren/kamers) ben ik momenteel over de genoemde mogelijkheden erg aan het twijfelen. Ondanks dat ik weet dat ik de keuze voor mijzelf maak, wil ik toch vragen wat ik het beste kan doen in deze situatie. Elk advies is welkom...

Alvast bedankt.

(Ik heb geen problemen met studeren in het buitenland zolang het maar Nederlands / Engels talig is)

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Geneeskunde, (medische) Biologie of Kunstmatige Intelligentie?

Ten eerste, ik hoop dat dit artikel je een klein beetje hoop geeft: http://www.skipr.nl/actueel/id3306-numerus-fixus-voor-geneeskunde-verdwijnt.html

Maar daar kan je natuurlijk niet vanuit gaan. Ik heb zelf geen ervaring met hoe dit gaat (ik rond nu een HBO-bachelor af en begin in 2012-2013 met een master Molecular Life Sciences), maar ik heb in de wandelgangen gehoort dat als je een relevante bachelor propedeuse behaald, dat je in een lotingsklasse van 6,5-7,0 terecht kan komen... ik weet niet of dit hoger is dan de klasse waar je nu in zit.

Berichten: 4

Re: Geneeskunde, (medische) Biologie of Kunstmatige Intelligentie?

Beste Callisto,

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb meerdere mogelijkheden gehoord om via afwijkende bachelor opleidingen in te stromen in Geneeskunde, waaronder (medische) Biologie. En ik ben bang dat het dezelfde lotingsklasse is :P .

Het lijkt me verstandig om gewoon contact op te nemen met studie adviseurs en mijn situatie uit te leggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Geneeskunde, (medische) Biologie of Kunstmatige Intelligentie?

Dat lijkt me inderdaad ook verstanding. Ik wens je in ieder geval heel veel succes met je studiekeuze en je verdere loopbaan.

Berichten: 4

Re: Geneeskunde, (medische) Biologie of Kunstmatige Intelligentie?

Gister was het dan zover, op 23-08-2013 kreeg ik het bericht dat ik ben ingeloot (nageplaatst) voor Geneeskunde.

Kan het nog steeds niet geloven :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Geneeskunde, (medische) Biologie of Kunstmatige Intelligentie?

:D Proficiat!
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.


Reageer