Oxidatie met meer rook dan vuur.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 329

Oxidatie met meer rook dan vuur.

Beste wsf-leden,

Ik heb geprobeerd een onderzoeksplan te maken voor het onderzoeken hoe je oxidatie kan laten verlopen met meer rook dan vuur.

Onderzoeksvraag:

Hoe kan je een oxidatie met meer rook laten verlopen?

Wat ik weet:

Ik heb zelf waargenomen dat als papier niet vlamt maar gloeit het pas gaat roken.

Da's ook logisch, want rook is eigenlijk wat meer vaste deeltjes fijn verdeeld, en vuur is gloeiend gas.

Hoe ga ik het proberen?

Hier liep ik dus vast.

Ik kan niets bedenken dat een efficiënte aanpak geeft.

Ik heb alleen wat met stoffen zoeken die veel rook geven bij het gloeien en die dan ook stoppen met vlammen zodra de hete vlam (aansteker) weg is gehaald.

Kan iemand mij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Oxidatie met meer rook dan vuur.

Bekend is dat nat hout met heel veel rook brandt.

Verder moet je dus proberen om de eigenschappen van je oxidatie te veranderen. Hoe zou je je experiment kunnen variëren? Je kunt beginnen met te proberen een vuur precies te beschrijven, alsof je de brandstof door de telefoon moet doorgeven aan iemand. Wat herken je in dat verhaal allemaal aan dingen die je kunt veranderen?

Berichten: 329

Re: Oxidatie met meer rook dan vuur.

rwwh schreef: vr 13 apr 2012, 22:30
Bekend is dat nat hout met heel veel rook brandt.

Verder moet je dus proberen om de eigenschappen van je oxidatie te veranderen. Hoe zou je je experiment kunnen variëren? Je kunt beginnen met te proberen een vuur precies te beschrijven, alsof je de brandstof door de telefoon moet doorgeven aan iemand. Wat herken je in dat verhaal allemaal aan dingen die je kunt veranderen?
Ik kan mijn beginstoffen veranderen naar een stof die dus veel rook geeft.

Maarja het is dus de bedoeling dat je vanaf 0 begint, en dus ook niet weet wat voor stof veel rook geeft.

Maar ik moet nu dus even 1 ding weten om verder te kunnen.

Wat is as precies?

je kan het niet nog is in de fik steken want het is onbrandbaar, geen koolstof dus.

Maar het kan ook geen CO2 zijn want dat is een gas.

Maar wat is het dan?

Berichten: 12.262

Re: Oxidatie met meer rook dan vuur.

As zijn in de regel onbrandbare componenten die in de brandstof zaten, bijvoorbeeld zouten die in het weefsel van planten voorkomen. Dit geeft een residu dat rijk is aan kaliumzouten en dergelijke. Het verbranden van bijvoorbeeld alcohol of kaarsvet levert geen as op, omdat er geen onbrandbare delen in zitten.

Let overigens wel op het verschil tussen as en roet: Het laatste is meestal gevolg van onvolledige verbranding, en in principe wel brandbaar onder de juiste omstandigheden.
Victory through technology

Berichten: 329

Re: Oxidatie met meer rook dan vuur.

Benm schreef: zo 15 apr 2012, 14:00
As zijn in de regel onbrandbare componenten die in de brandstof zaten, bijvoorbeeld zouten die in het weefsel van planten voorkomen. Dit geeft een residu dat rijk is aan kaliumzouten en dergelijke. Het verbranden van bijvoorbeeld alcohol of kaarsvet levert geen as op, omdat er geen onbrandbare delen in zitten.

Let overigens wel op het verschil tussen as en roet: Het laatste is meestal gevolg van onvolledige verbranding, en in principe wel brandbaar onder de juiste omstandigheden.
Ik heb net een stukje as in een bakje met water gelegd, er bleven echter nog zwarte delen over.

Maar op het moment dat ik begon met roeren brak er uit dat zwarte gedeelte een witte stof, die naar de bodem zonk, en toen ik verder roerde loste het op.

Dus dan zou het best is kunnen dat het zouten zijn, helaas heb ik hier geen ampère meter.

Maar dan is de vraag wat zijn die andere vaste overblijfselen?

Hoe zou je dat aan kunnen tonen, anders zou je wel langs miljoenen reagensen moeten gaan voordat je de stof hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Oxidatie met meer rook dan vuur.

Volgens mij ben je nu een heleboel zaken door elkaar aan het gooien. Je moet een onderzoeksplan maken voor rook bij oxidatie, niet experimenteren met het oplossen van as en een ampèremeter.

Voor een onderzoeksplan moet je definiëren wat je zult gaan doen!

Berichten: 329

Re: Oxidatie met meer rook dan vuur.

rwwh schreef: zo 15 apr 2012, 16:30
Volgens mij ben je nu een heleboel zaken door elkaar aan het gooien. Je moet een onderzoeksplan maken voor rook bij oxidatie, niet experimenteren met het oplossen van as en een ampèremeter.

Voor een onderzoeksplan moet je definiëren wat je zult gaan doen!
Ja, ik was even afgeleid.

Maar als hout dan veel rook geeft bij verbranding als het bedekt is met water, of zelfs doorweekt.

Dan is dat volgensmij omdat water een brandremmende werking heeft.

Dus moet ik een stof hebben en er dan een beetje water op doen, kijken of dat meer rook geeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Oxidatie met meer rook dan vuur.

Dat is inderdaad een experiment dat je zou kunnen doen.

Verder zou ik voor het onderzoek dus proberen wat andere "variaties" te verzinnen die je kunt proberen. Je wilt een paar experimenten kunnen uitvoeren die paarsgewijs op precies 1 cruciaal punt van elkaar verschillen.

Berichten: 32

Re: Oxidatie met meer rook dan vuur.

liamgek schreef: vr 13 apr 2012, 21:36
Beste wsf-leden,

Ik heb geprobeerd een onderzoeksplan te maken voor het onderzoeken hoe je oxidatie kan laten verlopen met meer rook dan vuur.

Onderzoeksvraag:

Hoe kan je een oxidatie met meer rook laten verlopen?
Nat hout geeft in veel gevallen veel rook door de snelle verdamping van water, echter analoog met een verbrandingsmotor (lambdawaarde) die ook begint te roken bij een overschot aan brandstof(onvolledige verbranding), zou je om je doel te bereiken in een gesloten opstelling de zuurstof gedoseerd kunnen verminderen.

Reageer