[scheikunde] Conductometrische titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 36

Conductometrische titratie

Op school heb ik een conductometrische titratie gedaan van een mengsel van HCl en HAc met NaOH. Ik heb al eens verder gekeken op het forum en vind oa onderstaand topic erover.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/165138-conductometrie/

Mijn grafiek ziet er ook zo uit ongeveer (hoewel de lijnen van het azijnzuur bij mij niet zo duidelijk zijn). Mijn probleem is dus. Ik weet hoe ik de concentraties moet berekenen, maar mijn toegevoegde volume is niet zo duidelijk afleesbaar op de grafiek. Ik kan in mijn geval aflezen dat het tussen 18 en 19 ml zit, maar ik zou graag iets exacter daarin kunnen zijn.

Hoe kan ik dit berekenen? Voor HCl heb ik dit berekend ahv de afgeleide, maar bij mijn EP van het azijnzuur lukt dit niet omdat ik geen wisseling van teken heb bij de afgeleide.

Klopt mijn experiment dan niet volledig of is er een andere manier om dit punt te berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Conductometrische titratie

Iemand die hier een handje kan toesteken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Conductometrische titratie

je kan door de verschillende "stukken" van je grafiek een trendlijn fitten, aan de hand van de vergelijkingen van die rechten kan je hun onderlinge snijpunt vinden. Hierdoor gebruik je meer datapunten en ben je nauwkeuriger bezig.
This is weird as hell. I approve.

Reageer