[scheikunde] Zuur Base reacties en reactiesnelheden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 18

Zuur Base reacties en reactiesnelheden

Hallo!

ik moet voor scheikunde allemaal zuur-base reacties opstellen voor mijn PO, maar ik heb geen idee of ze kloppen...

Ik heb 5 zuren allemaal met krijt(CaCO3) laten reageren

ook weet ik niet wat ik met de toestandsaanduidingen moet, moeten ik de zuren als (aq) aanduiden of als (l) ? Ze zijn allemaal 1M

dit is wat ik heb:

Zoutzuur

HCl(aq) + CaCO3(s) --> Ca2+(aq) + Cl-(aq) + OH-(aq) + CO2(g)

Azijnzuur

2 CH3COOH(aq) + CaCO3(s) -->2 CH3COOH-(aq) + Ca2+(aq) + CO2(g) + H2O(l)

Zwavelzuur

H2SO4(aq) + CaCO3(s) --> H2O(l) +CaSO4(s) + CO2(g)

Citroenzuur (bij deze heb ik echt geen idee wat ik ermee moet)

C6H8O7(aq) + CaCO3(s) --> 3 CO2(g) + 4H2O(l) + Ca2+(aq) +????

Mierenzuur

CH2O2(aq) + CaCO3(s) --> 2CO2(g) + H2O(l) + Ca2+(aq)

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, want ik ben hier erg slecht in =/

Alvast bedankt,

Jessica

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zuur Base reacties en reactiesnelheden

Stelregel: Zuur + base --> zout + water.

1e: Waarom zou er een sterke base ontstaan als je een base met een sterk zuur behandelt? Als je er nog een 2e HCl bijgooit, kun je dan op wat logischers uitkomen?

2e: Mits je rechts CH3COO- bedoelt, klopt deze helemaal.

3e: Klopt als een bus.

4e: Niet alles wat C'tjes en O'tjes heeft reageert tot CO2 . Hier gebeurt dat zeker niet. Citroenzuur zal 3 H+ afstaan, niets meer.

5e Geldt ook voor hier, mierenzuur is net azijnzuur, maar iets korter.

Berichten: 18

Re: Zuur Base reacties en reactiesnelheden

Zoutzuur

2HCl(aq) + CaCO3(s) -Afbeelding CaCl(s) + H2O(l) + CO2(g)

Azijnzuur

2 CH3COOH(aq) + CaCO3(s) -Afbeelding2 CH3COO-(aq) + Ca2+(aq) + CO2(g) + H2O(l)

Zwavelzuur

H2SO4(aq) + CaCO3(s) -Afbeelding H2O(l) +CaSO4(s) + CO2(g)

Citroenzuur

C6H8O7(aq) + CaCO3(s) -Afbeelding OH-(aq) + H2O(l) + ???

uit de proef bleek dat er wel gas ontstond, dit was namelijk de proef die ik heb gedaan:

Afbeelding

Mierenzuur

CH2O2 (aq)+ CaCO3(s) -Afbeelding 2CO2(g) + Ca2+(aq) +???

wat moet er dan wel ontstaan bij de reactievergelijkingen die ik fout heb?

en kloppen de toestandsaanduidingen? (:

bedankt voor je hulp!^^

Berichten: 18

Re: Zuur Base reacties en reactiesnelheden

Hallo!

ik moet voor m'n SK PO reactiesnelheden berekenen, maar weet niet of de berekening wel goed is gedaan... zou iemand het willen controleren en willen verbeteren? :)

HCL= 36,46 g/mol

9.21 s

CH3COOH= 60,05 g/mol 8.63 s

H2SO4= 98,08 g/mol

3.43 s

C6H8O7 = 192,12 g/mol

6.07 s


CH2O2=46,03 g/mol

5.57 s

Gegevens:

van alle zuren is 5 ml gebruikt

er is 10 ml gas ontstaan

alle zuren zijn 1M

naast de zuren staat hoe lang het ongeveer duurde voordat er 10 ml gas was ontstaan.

berekening HCl:

1/36,46= 0,0274 mol HCl in de fles

0,0274/0,005= 5,49 mol/L

0,0055/9,21= 0,596 mol/L/s

volgens mij klopt het antwoord niet,... want het is te langzaam?

de rest is denk ik onnodig om uit te typen,...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Zuur Base reacties en reactiesnelheden

Ik zie niet over wat voor reacties dit nou eigenlijk gaat.

Begin daar eerst eens mee: wat reageert met wat en wat is dus telkens de reactievergelijking?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 18

Re: Zuur Base reacties en reactiesnelheden

Omdat deze vraag over reactiesnelheden verder gaat op gegevens uit een andere topic deze topics samengevoegd.

moderator

Het klopt alleen nog niet helemaal... maar ik heb geen idee wat het wel moet zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zuur Base reacties en reactiesnelheden

1) Nog even links en rechts de chloride tellen, voor de rest klopt ie.

2,3) Klopt

4) Geen OH-. laat je niet afschrikken dat citroenzuur er wat ingewikkeld uitziet!. Helpt het als je van mij voor citroenzuur even H3B mag schrijven?

5) Hier geldt hetzelfde, maar dan HB.

Toestandsvergelijkingen kloppen inderdaad. In alle gevallen ontstaat, zoals je ziet, een zout en water. Omdat je eerst waterstofcarbonaat krijgt, krijg je dus een zout, water en CO2. Het zout komt van hetgeen dat er nog overbleef na de reactie.

Berichten: 18

Re: Zuur Base reacties en reactiesnelheden

4) wat moet er dan met die ene H gebeuren? als je H2O heb en

H3B + CaCO3(s) -> H2O(l) + CO2(g) + HBCa(s)

is het dan zoiets?

en vertaald naar citroenzuur is het:

C6H8O7(aq) + CaCO3(s) -Afbeelding CO2(g) + H2O(l) + CaC6H6O7

of ontstaat er meer CO2 ?

5) 2HB + CaCO3(s) -> H2O(l) + CO2(g) +CaB2

vertaald naar mierenzuur is het:

CH2O2 (aq)+ CaCO3(s) -Afbeelding CO2(g) + H2O(l) + CaCH(s)

als het nog niet klopt, laat het me a.u.b. weten :P

en ben je ook goed in reactiesnelheden berekenen? if so,... zou je me daar ook mee kunnen helpen? :)

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/172747-reactiesnelheden-berekenen/

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zuur Base reacties en reactiesnelheden

Ik zal je een trucje leren. Als ik alle Htjes van 1 H3B afschop, hou ik B3- over. Als ik dat met calcium doe, hou ik 1 Ca2+ over. In welke verhouding dien ik Ca2+ en B3- te nemen (gehele ionen!) zodat de ladingen elkaar neutraliseren? Zie ook je zoutzuurreactie waarbij je dit netjes wel deed.

En bij mierenzuur: waarom trap je de zuurstof er bij azijnzuur niet af en hier ineens wel? Is mierenzuur iets speciaals? (Nee! ;) )

Ik vind het uitstekend van je dat je niet zomaar een getal klakkeloos aanneemt!

Je doet echter een beetje ingewikkeld. Eerst moet je (en je mag van mij de ideale gaswet pV = nRT gebruiken, die erop neerkomt dat bij 1 atmosfeer en kamertemperatuur (20°C) elke mol gas 24,0 liter in beslag neemt) berekenen hoeveel mol CO2 je steeds maakt, 10 ml CO2hoeveel mol is dat?

Als je netjes gewerkt hebt in elke reactie, kun je dat aantal mol steeds gebruiken voor elke proef die je deed. Nu we eindelijk kloppende vergelijkingen hebben, waarin ook steeds netjes die CO2 staat, kun je uitrekenen hoeveel mol zuur er wegreageerde. Dit vermenigvuldigen met 200 (mol/5 ml * 1000 ml/l = mol/l) geeft de concentratie. Dit aantal mol reageerde in x seconden weg, en vanaf daar weet je het wel :P

Berichten: 18

Re: Zuur Base reacties en reactiesnelheden

Ca2+ en B3- in de verhouding 3:2

klopt het nu dan wel?

C6H8O7(aq) + CaCO3(s) -Afbeelding CO2(g) + H2O(l) + CaC6H6O7



nu klopt dit toch wel? :P

CH2O2 (aq)+ CaCO3(s) -Afbeelding CO2(g) + H2O(l) + CaCO(s)



alleen ik denk niet dat ik die ideale gaswet mag gebruiken,... het is een SE opdracht dus ik neem liever geen risico's met zulk soort formules, vooral niet omdat m'n leraar nogal moeilijk doet en vragen stelt als: heb je de temp wel gemeten?

maar klopte deze berekening wel? ik heb nmlk het idee van niet, omdat ik die 10 ml CO2 niet heb gebruikt...

berekening HCl:

1/36,46= 0,0274 mol HCl in de fles

0,0274/0,005= 5,49 mol/L

0,0055/9,21= 0,596 mol/L/s

Berekening azijnzuur:

1/60,05=0,0167 mol

0,0167*2=0,033 mol (verhouding CO2: azijnzuur= 1:2)

0,033/0,005= 6,66 mol/L

6,66/8,63=0,772 mol/L/s

btw, over de hulp, heel erg bedankt dat je me wilt helpen! :D is echt super, en ik waardeer het heel erg! :) vooral je geduld xD

volgens mij heb ik nog nooit zo lang op 1 ding zitten werken met SK,... :P

en kvroeg me ook af of er miss minder hints zouden kunnen worden gegeven en we wat sneller 'to the point' kunnen?... ik moet dit hele ding namelijk a.s. woensdag al inleveren :s

ik waardeer het wel heel erg hoor, het is alleen dat ik het ook nog best druk heb met andere vakken :P

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zuur Base reacties en reactiesnelheden

Die verhouding klopt, als je hem toepast: 2 C6H8O7(aq) + 3 CaCO3(s) --> 3 CO2(g) + 2 H2O(l) + Ca3(C6H6O7)2(s)

Voor mierenzuur: 2 HCOOH(aq) + CaCO3(s) --> CO2(g) + H2O(l) + Ca(HCOO)2(s)

Die berekening klopt inderdaad niet, bij stap 1 heb je al als eenheid mol/g, van de rest kan niet veel kloppen dan. ;) Ik heb je al een stappenplan gegeven. Reactiesnelheden zijn overigens echt in de grootteorde van 10-5 /s

Mja je mag van mij even goed de vanderwaalsvergelijking voor de gaswet gebruiken. Als jij hem vindt, help ik wel met invullen. Aan andere forumleden die dit bericht lezen, het staat jullie vrij te helpen hoor :)

Berichten: 18

Re: Zuur Base reacties en reactiesnelheden

ow ja,... dat heb je natuurlijk ook nog met die reactievergelijkingen =/

ik doel dan op de Ca(HCOO)2(s)

alle zuren waren 1M(dat betekent toch 1g/mol?) dus daarom heb ik 1/36,46 enzo gedaan...

ik heb allemaal van die kruistabellen gebruikt bij mijn berekeningen (:

en als ik die formule dan invul,...

wat moet ik dan bij de 'p' invullen? want die heb ik niet gemeten...

kan ik de formule dan gewoon zo maken?:

V=nRT

V is dan:

10 ml/1000= 0,01 l=0,01 dm3

we gebruiken dan 0,0274 mol, van de HCl, die heb je berekend door dit te doen -> 1/36,46= 0,0274 mol HCl

0,01 dm3/0,0274 mol= 0,3646 mol/l =V

klopt dat? :P

n=0,0274 want verhouding is 1:1

R=de gasconstante (= 8,314472 J·K–1mol–1)

T=20 graden celsius

eh,... dit klopt niet -_-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Zuur Base reacties en reactiesnelheden

JesG schreef: za 14 apr 2012, 23:10
en als ik die formule dan invul,...

wat moet ik dan bij de 'p' invullen? want die heb ik niet gemeten...

kan ik de formule dan gewoon zo maken?:

V=nRT
Weglaten mag niet zomaar, want daarmee zeg je dan eigenlijk dat p=1, en dat kan inderdaad niet kloppen.

Je hoort daar dan eigenlijk de heersende luchtdruk in het lab tijdens je proef in te vullen, er van uitgaande dat het vloeistofniveau in je omgekeerde maatcilinder gelijk stond met de vloeistof in het bakje waarin de maatcilinder was opgesteld.

De gaswet is gebouwd op een druk in pascal, vul dus gewoon de standaarddruk p0 = 101325 Pa in.



het is een SE opdracht dus ik neem liever geen risico's met zulk soort formules, vooral niet omdat m'n leraar nogal moeilijk doet en vragen stelt als: heb je de temp wel gemeten?
Als je meet valt er niet aan meetfouten te ontkomen. De luchtdruk zal vast geen 101325 Pa zijn geweest, je temperatuur geen 293 K. Maar tenzij je de preof deed in een diepe depressie (en dan bedoel ik het weer, niet je gemoedsgesteldheid) is je fout daar om en nabij een procent, en de temperatuur in eht lab is vast wel ergens tussen 17 en 23°C geweest wat ook die fout beperkt tot om en nabij 1%.

Het zou mij verwonderen als je het gasvolume in je maatcilinder tot op 2% nauwkeurig hebt kunnen aflezen. Er zijn dus wel ernstigere meetfouten opgetreden. En dat lijkt me helemaal niet erg, zolang iedereen zich er maar van bewust is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zuur Base reacties en reactiesnelheden

Die 1M betekent zeker geen g/mol. En dan nog, dan zou delen door een andere molmassa een dimensieloosgetal opleveren. Die 1M staat voor 1 mol/l. Waarom ga je nu je opgeloste HCl (dus een vloeistof) gebruiken als basis van een GASwet? Volgens mij heb je niet helemaal door wat je gedaan hebt en waarvoor het opvangen van die koolstofdioxide nu eigenlijk diende. Probeer daar maar eerst iets zinnigs op te verzinnen. Je voorzeggen helpt je nu misschien; niet op de langere termijn, waarbij je dit zelf zult moeten kunnen bedenken. Dit is training voor logisch denken.

Berichten: 18

Re: Zuur Base reacties en reactiesnelheden

kdacht dus dat 1M 1g/mol was,..:/

Dus dan doe je dus 5/1000= 0,005 mol HCl

Omdat de verhouding 1:1 is heb je ook 0,005 mol CO2

Dan doe je 0,01 l * 0,005= 5^-5 mol CO2

Of moet ik die stap juist weghalen omdat het mol/L/s is?

Als ik hem dus weghaal is het 0,005/de tijd(kneem even 9,21 s) = 5,43^-4 mol/l/s ?

Maar nu heb ik dus weer niet die 10 ml gebruikt...

Ik weet iig niet wat ik hiermee moet =/

Reageer