Interventriculaire druk

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

Interventriculaire druk

Afbeelding

Ik snap niet hoe ik de blauw en groene grafieken moet interpreteren. Hoe kan het bijvoorbeeld zijn dat bij de systolic pressure, bij een groter volume, de druk stijgt? Immers, als de systole plaatsvindt, is de AV-valve al dicht en komt er geen bloed meer de ventrikel binnen.

Of proberen zij hier te laten zien bij welke volumes in de ventrikel, welke druk heerst? En wat is precies intraventricular pressure? Normaal is de druk in de ventrikel niet hoger dan 120 mm Hg.

Edit: Ik heb nog even de tekst gelezen, en het is volgens mij dit: Of proberen zij hier te laten zien bij welke volumes in de ventrikel, welke druk heerst?

Vraag blijft nog steeds wat intraventricular pressure is (en hoe dat verschilt van ventricular pressure). In het boek wordt dat niet uitgelegd en als ik op die term google dan vind ik alleen voor mij weinig zeggende artikelen. Als iemand dat kan uitleggen, bij voorbaat dank.

Re: Interventriculaire druk

Je zult het artikel of een link moeten plaatsen want grafieken zijn anders niet te interpreteren.

De rode en de groene lijn zouden bjivoorbeeld ook de de druk in je vingertoppen kunnen zijn. En wat is PE en EW.

Intraventricular pressure en ventricular pressure zijn denk ik identiek en worden weergegeven door de rode lijnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Interventriculaire druk

Gerard_CF schreef: zo 15 apr 2012, 11:23
Je zult het artikel of een link moeten plaatsen want grafieken zijn anders niet te interpreteren.

De rode en de groene lijn zouden bjivoorbeeld ook de de druk in je vingertoppen kunnen zijn.
Dat is een wel heel gechargeerd voorbeeld. De X-as en Y-as zijn immers gekwalificeerd. Een ventriculaire druk en volume in je vingertoppen ken ik niet. Bovendien impliceren de termen systole en diastole dat het om de hartcyclus gaat.
Gerard_CF schreef: zo 15 apr 2012, 11:23
En wat is PE en EW.
PE = elastic potential energy

EW = external work
Gerard_CF schreef: zo 15 apr 2012, 11:23
Intraventricular pressure en ventricular pressure zijn denk ik identiek en worden weergegeven door de rode lijnen.
Dat is niet helemaal juist. Intraventriculaire druk en ventriculaire druk moet je inderdaad als één beschouwen. De blauwe en groene lijn zijn het fysiologische maximum aan volume en druk wat de linker ventrikel aan kan. De rode lijnen geven het verband weer tussen druk en volume in rust. Als je gaat sporten, zul je zien dat het rode oppervlakte (EW) groter wordt omdat de linker ventrikel zich meer gaat vullen, meer zal ejecteren waardoor de systolische druk omhoog gaat. Tevens zal de grafiek ook naar links verschuiven, omdat de contractiliteit van de linker ventrikel zal toenemen. Hierdoor wordt een substantieel groter volume weggepompt wat leidt tot een lagere ventriculaire volume (eind systolisch volume).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Interventriculaire druk

anusthesist schreef: zo 15 apr 2012, 15:53
De blauwe en groene lijn zijn het fysiologische maximum aan volume en druk wat de linker ventrikel aan kan. De rode lijnen geven het verband weer tussen druk en volume in rust.


Dat verklaart het verschil. Bedankt.

Reageer